| Název předmětu | Pracovní lékařství |
|---|---|
| Kód předmětu | PRL/VC011 |
| Organizační forma výuky | Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
- Předmět pracovní lékařství-cíl, náplň, hlavní součásti, základní legislativa-WHO, ILO, EU a v českém právním řádu. - Faktory pracovního prostředí a jejich vliv na zdraví pracovníků, principy kategorizace prací. Nová a potenciálně možná rizika (nanotechnologie, digitalizace). - Nemoci z povolání, ohrožení nemocí z povolání, legislativa, postupy posuzování, uznávání, hlášení, odškodňování, statistika. - Pracovnělékařské služby, role poskytovatele těchto služeb, pracovnělékařské prohlídky pracovníků, monitoring pracovního prostředí. - Účinky chemických látek na organismus-přehled. Nejdůležitější profesionální hepatotoxické, nefrotoxické, neurotoxické a hematotoxické látky. - Intoxikace (kyanovodík, kyanidy, oxid uhelnatý, aromatické amino-nitro sloučeniny, těžké kovy-olovo, toxické alkoholy-metylalkohol, glykoly; pesticidy, organofosfáty), diagnostika, první pomoc, terapie, antidota. - Profesionální kožní nemoci. - Přenosné a parazitární nemoci z povolání, cestovní medicína. - Účinky ionizujícího záření. - Karcinogeny v pracovním prostředí, zhoubná onemocnění jako nemoci z povolání. - Pneumokoniózy. Definice, rozdělení, podrobněji silikóza, uhlokopská pneumokonióza, azbestóza. - Profesionální alergická respirační onemocnění. Byssinóza. - Přehled nemocí způsobených vibracemi zejména přenášenými na horní končetiny, přetěžováním končetin a páteře.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Zvládnutí základů interdisciplinárního oboru, který se věnuje vlivu pracovního prostředí na zdraví jedince i populace a schopnost praktické aplikace znalostí. Seznámit studenta se zdravotními riziky v pracovním prostředí a jejich následky- s poškozením zdraví souvisejícím s prací, se zásadami pracovnělékařských služeb, s preventivními opatřeními na pracovištích, s pracovnělékařskými prohlídkami a posuzováním zdravotní způsobilosti k práci. Seznámit studenta se základními postupy při diagnostice, posuzování, uznávání, dispenzarizaci a prevenci nemocí z povolání, seznámit studenta s povinnostmi a postupy ošetřujícího lékaře.
Student je schopen rozpoznat zdravotní rizikové faktory práce (jako jsou ionizující záření, biologičtí činitelé, , chemické látky, alergeny, karcinogeny, přetěžování aj.) a jejich vliv na zdraví a dovede implementovat znalosti do diagnostiky, terapie i prevence v různých medicinských oborech. Má podstatné znalosti k posuzování zdravotní způsobilosti k práci i managementu poškození zdraví z práce. Zná opatření k ochraně a podpoře zdraví na pracovištích, dovede popsat základní postupy při posuzování nemocí z povolání, dovede popsat povinnosti ošetřujícího lékaře i poskytovatele pracovnělékařských služeb. Je schopen navrhnout programy podpory zdraví na pracovišti. |
| Předpoklady |
|
Absolvování prerekvizit uvedeného předmětu, dostupné: https://stag.upol.cz/
CH0/VCA11 ----- nebo ----- CH0/VCB31 a zároveň MIK/VCA12 ----- nebo ----- MIK/VCB31 a zároveň PAT/VCA11 ----- nebo ----- PAT/VCB22 a zároveň PAT/VCA32 ----- nebo ----- PAT/VCB11 a zároveň PFY/VCB12 a zároveň PVL/VCA13 ----- nebo ----- PVL/VCB23 ----- nebo ----- PVL/VC036 a zároveň FAR/VCA32 ----- nebo ----- FAR/VCB11 a zároveň IN2/VCB22 a zároveň KIM/VCB12 ----- nebo ----- KIM/VC031 a zároveň FAR/VCA13 ----- nebo ----- FAR/VCB32 a zároveň IN2/VCA22 a zároveň MIK/VCA31 ----- nebo ----- MIK/VCB11 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Rozhovor
Aktivní účast na seminářích a cvičeních, písemná zkouška, rozhovor se studentem |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |