| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Ventruba Pavel, prof. MUDr. DrSc.
                
                    Hálek Jan, MUDr. Ph.D.
                
                    Lasák Jakub, MUDr.
                
                    Dostalíková Věra, Mgr.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Fyziologie adaptace novorozence po porodu. Patofyziologické procesy během perinatální hypoxie. 2. Teorie resuscitace novorozence dle nejnovějších doporučených postupů. Význam guidelines v resuscitaci. Důležitost rolí v resuscitaci. 3. A ? Zajištění dýchacích cest ? poloha hlavičky, inflační vdechy, alternativní zajištění dýchacích cest. Praktický nácvik. 4. B ? Umělé dýchání ? opakování důležitosti zajištění dýchacích cest + ventilační vdechy. Praktický nácvik. 5. C ? Nepřímá srdeční masáž ? poměr, správný postup, kompletní resuscitace včetně umělého dýchání. Praktický nácvik. 6. D ? Léky ? zajištění žilního přístupu, jaké lze podat léky v resuscitaci novorozence. Praktický nácvik. 7. Kompletní resuscitace. Scénáře resuscitace novorozence a praktický nácvik na figuríně. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 25 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 20 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět teoreticky a prakticky připravuje posluchače k úspěšnému zvládnutí resuscitace novorozence. Cílem je porozumění fyziologii adaptace novorozence po porodu a perinatální hypoxie a zvládnutí praktických dovedností a jejich správného zařazení v procesu resuscitace novorozence po porodu. Po absolvování předmětu bude student schopen zhodnotit stav novorozence po porodu s ohledem na možné poruchy adaptace. Také bude schopen zahájit uvodní kroky pro podporu adaptace novorozence po porodu, zahájit kardiopulmonální resuscitaci s pomůckami a dále asistovat při rozšířené resuscitaci novorozence.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | nespecifikováno POA/IPP12
 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test 
 Požadavky k zápočtu: 1) aktivní účast na seminářích, úspěšné zvládnutí testu k ověření znalostí resuscitace novorozence (alespoň 80 % správných odpovědí) + maximálně 1 předem omluvená absence na výuce. Požadavky ke zkoušce: 1) Zápočet. Zkouška - praktické zvládnutí scénáře resuscitace novorozence na figuríně.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    https://cprguidelines.eu/sites/573c777f5e61585a053d7ba5/content_entry573c77e35e61585a053d7baf/573c78085e61585a053d7bcb/files/S0300-9572_15_00341-X_main.pdf. 
                
                    https://ercguidelines.elsevierresource.com/european-resuscitation-council-guidelines-resuscitation-2015-section-7-resuscitation-and-support#Newbornlifesupport. 
                
                    Newborn Life Support Manual ERC Guidelines 2015 Edition.. 
                
                    www.erc.edu/index.php/mainpage/en/. 
                
                    www.neonatology.cz. 
                
                    www.resuscitace.cz. 
                
                    Frei Jiří. (2022). Vybrané znalosti pro nelékaře: KPR 2021 a adalší témata intenzivní péče. Plzeň: Zapadočeská univerzita v Plzni. 
                
                    Janota, J., Straňák, Z. (2013). Neonatologie. Mladá fronta, Praha. 
                
                    Truhlář Anatolij et al. (2021). Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: Souhrn doporučení. Olomouc: Solen. 
                 
 
 |