Předmět: Patologická fyziologie

« Zpět
Název předmětu Patologická fyziologie
Kód předmětu PFY/ZUB12
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kocourková Lenka, Mgr.
  • Sikorová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Strnad Adam, Mgr.
  • Petřek Martin, prof. MUDr. CSc.
  • Rancová Hana, MUDr.
  • Cápec Szergej
  • Cápec Gabriella
  • Veselý Ondřej, MUDr.
  • Navrátilová Zdenka, Mgr. Ph.D.
  • Petřková Jana, doc. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Successful attendance in all exercises (one absence is tolerated without necessity to supply it). Letter of apology is necessary in the case of other absence(-s). No more than five missed exercises will be accepted. Passing tests and/or oral interviews covering the topics of all the practical and lecture themes. Úvod do studia patologické fyziologie. Charakteristika oboru a jeho metod. Nemoc a zdraví, pojem normality. Příznaky nemocí a syndromy. Metody objektivního hodnocení průběhu a příznaků nemoci. Genetické základy nemocí. Medicínský výzkum. Laboratorní vyšetření a jejich význam. Obecné mechanismy vzniku nemocí. Nemoc jako regulační porucha. Průběh a typy zakončení nemoci. Úloha membránových receptorů a transdukce signálů při vzniku nemocí. Kyslíkové radikály: vznik, účinek, úloha v patogeneze nemocí. Hypotetické příčiny stárnutí. Patofyziologie zánětu. Mechanismy, možnosti ovlivnění. Horečka. Reaktanty akutní fáze.SIRS. Hojení a reparace. Nespecifické a specifické obranné mechanismy organismu a jejich poruchy. Imunopatogenní reakce, příklady alergických a autoimuních onemocnění. Imunodeficity vrozené, získané. Infekce HIV ? AIDS, současné poznatky o etiologii, patogeneze a patofyziologické podstatě hlavních příznaků nemoci způsobené HIV. Manifestace jednotlivých stadií v orofaciální oblasti.Manifestace poruch imunity na kůži a ústní sliznici. Vybrané kapitoly z patofyziologie buněčných krevních elementů. Patofyziologické aspekty nejčastějších poruch erytrocytů a bílých krvinek. Manifestace na kůži a ústní sliznici.Patofyziologie krevní transfúze a transplantace kostní dřeně. Patofyziologie srážení krve. Poruchy koagulace. Krvácivé stavy, poruchy primární, sekundární hemostázy, DIC, význam pro zubní lékařství. Trombofilie jako civilizační choroba, příčiny, rizikové faktory, trombembolie. Selhání oběhu. Synkopa. Náhlá smrt. Akutní příhody v praxi zubního lékaře. Šokové stavy. Přehled. Patofyziologické aspekty rozvoje, prevence a terapie šoku. Akutní a chronické srdeční selhání. Patofyziologické aspekty etiologie, vývoje a úpravy nejzávažnějších stavů. Ischemická choroba srdeční jako civilizační choroba. Akutní infarkt myokardu. Rizikové faktory. Patofyziologické aspekty etiologie, vývoje, prevence a terapie. EKG a laboratorní změny provázející ICHS. Srdeční arytmie. Poruchy tvorby vzruchu - poruchy automacie, spouštěná aktivita. Poruchy vedení vzruchu - blokády, preexcitace, reentry fenomén. Základy hodnocení EKG. Defibrilace a kardioverze. Hypertenze jako civilizační choroba. Patofyziologické aspekty etiologie, vývoje, prevence a terapie. Patofyziologické základy terapeutických přístupů. Patofyziologie cév. Ateroskleróza. Insuficience žil DKK. Poruchy mikrocirkulace, lymfatické cirkulace. Otoky, etiopatogeneze, příklady. Patogeneze hlavních a závažných respiračních poruch. Nejčastější a populačně nejzávažnější respirační poruchy. Rizikové faktory respiračních onemocnění. Obstrukční poruchy, emfyzém, restrikční poruchy. Selhání respirace. Syndrom dechové tísně. Rizikové faktory respiračních onemocnění. Patofyziologie kancerogeneze. Mechanismy buněčné proliferace, invazivní růst, metastázy. Patofyziologické aspekty nádorových symptomů a nejzávažnějších komplikací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu je poskytnout studentům zubního lékařství znalosti, které jim umožní porozumět příčinám patologických stavů a molekulárním, buněčným, orgánovým a systémovým mechanismům vývoje lékařských syndromů, symptomů a závažných onemocnění. Výuka začíná studiem typických patologických procesů: poškození buněk, zánět, horečka, poruchy vodního hospodářství, iontů a acidobazické rovnováhy. Dále probíhá studium patofyziologie respiračního, kardiovaskulárního systému, krve a koagulace. Zvláštní pozornost je věnována projevům systémových onemocnění v ústní dutině a úloze poruch ústní dutiny v etiologii a patogenezi systémových nemocí.
Studenti po absolvování předmětu chápou význam a roli vzájemné souhry vnějších (environmentálních) a vnitřních (genetických) faktorů na vzniku a rozvoji patologických stavů. Předmět klade důraz především na pochopení etiopatogeneze hlavních civilizačních onemocnění. Studenti jsou tak následně schopni interpretovat příčiny, dynamiku, léčbu a prevenci patologických stavů na základě moderních vědeckých poznatků a respektovat zásady medicíny založené na důkazech.
Předpoklady
Absolvování předmětů Anatomie, Fyziologie, Biochemie, Lékařská biofyzika. Zapsání předmětu Patologie - 2. ročník.
NAN/ZUB11 a zároveň BIO/ZUB11 a zároveň LCH/ZUA11 a zároveň LBF/ZUA11 a zároveň HIE/ZUB12 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň ST1/ZUB01 a zároveň ST1/ZUB40 a zároveň NAN/ZUA11 a zároveň BIO/ZUA11 a zároveň ST1/ZUA40

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej

Podmínky pro udělení zápočtu jsou následující: 1) V souladu se směrnicí LF UP: LF-B-18/14 (omluva 10% výuky) Ústav stanovuje následující limit bez omluvy: 4,5 vyučovacích hodin (rozumí se tím 1 celé a 0,5 cvičení). Pro náhrady je vyhrazen 15. výukový týden. 2) Zápočet bude udělen po úspěšném zodpovězení 2/3 otázek zápočtového testu na počítači v 15. výukovém týdnu. K přihlášení k zápočtovému testu, příp. k jeho opravám, slouží STAG. 3) Při eventuálním neúspěchu u zápočtového testu jsou možné dva opravné testy. Pokud by student stále nedosáhl limitu, ústav zváží možnost ústní opravy za přítomnosti dvou vyučujících. 4) Nepřipravenost studenta, tj. zjištění základních neznalostí z látky probrané na dřívějším praktiku a také bazálních neznalostí z předcházejících oborů, zejména fyziologie, biochemie aj. může být důvodem k vyloučení z praktika.
Doporučená literatura
  • Nečas, E. a kol. (2013). Obecná patologická fyziologie. Praha Karolinum.
  • Nečas, E. a kol. (2013). Patologická fyziologie orgánových systémů. Část I.. Praha.
  • Nečas, E. a kol. (2013). Patologická fyziologie orgánových systémů. Část II.. Praha Karolinum.
  • PÁVKOVÁ GOLDBERGOVÁ, M. (2016). Patofyziologie v obrazech. Brno: Masarykova univerzita.
  • Silbernagl, S., Lang, F. (2012). Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada Publishing.
  • www.pfyziolklin.upol.cz. www.pfyziolklin.upol.cz.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní