| Název předmětu | Patologická fyziologie 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | PFY/VCA31 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 8 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Vybrané problémy z patofyziologie respirace a krevních plynů. Klasifikační schémata hypoxie a hyperkapnie. Plicní embolizace. Plicní edém. RDS a ARDS. Vybrané problémy z patofyziologie ledvin. Selhání ledvin. Nefritický a nefrotický syndrom. Diabetes mellitus (DM) - akutní a chronické komplikace. Vybrané problémy z patofyziologie endokrinního systému. Etiopatogeneze celkových a místních edémů. EKG, srdeční selhání, systémová arteriální hypertenze, selhání cirkulace.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
Studenti během výuky studují společné principy patogeneze nejdůležitějších onemocnění dýchacího, kardiovaskulárního, endokrinního systému a ledvin, které jsou poskytovány s výkladem typických klinických případových studií. Student se naučí analyzovat roli různých rizikových faktorů v patogenezi aterosklerózy, arteriální hypertenze, bronchiálního astmatu, CHOPN, diabetes mellitus, selhání ledvin a dalších důležitých klinických stavů, porovnáním běžných a odlišných cest v jejich patogenezi. Etiologie, patogeneze a klinické projevy život ohrožujících stavů (šok, kóma, selhání srdce / dýchání / ledvin) jsou vysvětleny společně s hlavními principy diagnostiky, léčby a profylaxe onemocnění. Studenti se učí zvážit komplexní vztahy mezi příčinami, dynamikou a vývojem onemocnění a vnímat integrační podstatu medicíny.
Studenti jsou po absolvování předmětu vybaveni znalostmi a dovednostmi, které jsou nutné pro jejich další klinické a diagnosticko-terapeutické vzdělávání. Jsou schopni diskutovat o příčinách, dynamice, léčbě a prevenci nemocí na základě moderních vědeckých poznatků. Jsou schopni zdůvodnit a respektovat zásady medicíny založené na důkazech. |
| Předpoklady |
|
Absolvování předmětů "Biochemie 2", "Fyziologie", "Normální Anatomie 2" a "Histologie a ambryologie 2".
PFY/VCB12 ----- nebo ----- PFY/VCB21 a zároveň LCH/VCA21 ----- nebo ----- LCH/VCA22 a zároveň FYZ/VCA11 ----- nebo ----- FYZ/VCA21 a zároveň FYZ/VCB11 ----- nebo ----- FYZ/VCB21 a zároveň HIE/VCA12 ----- nebo ----- HIE/VCA21 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej
Aktivita ve výuce, absolvování písemných průběžných testů / zápočtového testu. Zkouška (písemná + ústní část). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |