| Název předmětu | Patologická fyziologie 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | PFY/VAA31 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 8 |
| Vyučovací jazyk | Angličtina |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Pathophysiology of the respiratory system. Blood gasses. Acute respiratory disturbances. Pulmonary embolism. Pulmonary oedema. RDSs. Pathophysiology of kidney. End-stage renal disease. Kidney failure. Nephritic and nephrotic syndromes. Diabetes mellitus. Acute and chronic complications. Disorders of endocrine system. Oedema - local and global. ECG, heart failure, hypertension, acute circulatory failure.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
During the course of study students study common principles of the pathogenesis of the most important disorders of respiratory, cardiovascular, endocrine systems and kidneys, provided with interpretation of typical clinical case studies. Student learn to analyse role of different risk factors in pathogenesis of atherosclerosis, arterial hypertension, bronchial asthma, COPD, diabetes mellitus, kidney failure and other important medical states, comparing common and different pathways in pathogenesis of these states. Etiology, pathogenesis and clinical manifestations of life-threatening states (shock, coma, heart/respiratory/kidney failures) are explained together with main principles of diagnostics, treatment and prophylaxis of the disorders. The students are taught to consider the complex relations between causes, dynamics and progress of diseases and to perceive the integrative essence of medicine.
The students are able to evaluate the complex history and laboratory and clinical data that are required to establish the diagnosis, plan therapy, and/or set preventive measures. The students understand the principles of experimental and clinical research. The students are endowed with the multifaceted theoretical background for subsequent clinical studies as well as evidence-based medicinal practice. |
| Předpoklady |
|
Completion of courses BIochemistry, Physiology, Anatomy 2, and Histology and Embryology 2.
PFY/VAA11 ----- nebo ----- PFY/VAB21 a zároveň FYZ/VAB12 ----- nebo ----- FYZ/VAB21 a zároveň LCH/VAA20 ----- nebo ----- LCH/VAA22 a zároveň CJA/VAB22 ----- nebo ----- CJA/VAB42 a zároveň HIE/VAA12 ----- nebo ----- HIE/VAA21 a zároveň FYZ/VAA11 ----- nebo ----- FYZ/VAA21 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej
Active participation in exercises, passing of written tests during term / credit test. Exam (written + oral part). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |