| Název předmětu | Úvod do laboratorní medicíny |
|---|---|
| Kód předmětu | LCH/VAA62 |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Angličtina |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět je modernizovanou a rozšířenou náhradou původního předmětu "Klinická biochemie!. Jednotlivé semináře budou rozděleny dle oborů (např. lab. diagnostika v nefrologii) resp. tematicky (např. lab. diagnostika zánětu). Studenti v nich získají základní poznatky o moderních laboratorních vyšetřovacích postupech včetně využití současných technologických trendů. Důraz bude kladen na objasnění místa laboratoře v komplexním diagnostiko-terapeutickém postupu. Výuka bude probíhat blokově a bude zajištěna týmem klinických biochemiků ve spolupráci s kliniky (zejména internisty) i analytiky. Své schopnosti smysluplně indikovat laboratorní vyšetření a správně interpretovat jejich nálezy budou studenti rozvíjet diskusní formou za pomoci modelových situací a kazuistik z klinické praxe.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s laboratorními metodami a základními výpočty využívanými v diagnostice a monitorování léčby. Důraz bude kladen jak na pochopení významu laboratorních metod v kontextu komplexního diagnostického postupu (zahrnujícího anamnézu, fyzik. vyšetření, zobraz. metody atd.), tak jejich specifického přínosu u vybraných patologických stavů. Interaktivní forma výuky (simulace, řešení modelových situací, využití kazuistik a diskusí) studentům pomůže osvojit si racionální přístup k indikaci laboratorních vyšetření a zásady jejich správné interpretace.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni racionálně přistupovat k indikaci základních laboratorních vyšetření a interpretovat je v kontextu dalších klinicky relevantních údajů. Kromě orientace v rutinně vyšetřovaných parametrech budou znát i moderní trendy v laboratorní diagnostice, což jim umožní rychleji se adaptovat na nové metody. Absolventi předmětu rovněž získají předpoklady pro budoucí těsnější spolupráci s kolegy v klinicko-biochemických laboratořích. |
| Předpoklady |
|
Není specifikováno.
LCH/VAA11 a zároveň LCH/VAA20 ----- nebo ----- LCH/VAA22 a zároveň PFY/VAA31 ----- nebo ----- PFY/VAB11 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu bude 100%ní účast na seminářích a skóre z písemného testu převyšující 75% bodů. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |