Předmět: Dějiny hudby 20. st. 2

« Zpět
Název předmětu Dějiny hudby 20. st. 2
Kód předmětu KMU/D20-2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět mapuje vývojové tendence ve světové hudbě v období po druhé světové válce do přítomnost. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění. Tematické okruhy: 1. Rok 1945 jako rok nula Nové hudby - nový vztah ke klasikům moderny (A. Schönberg, A. Webern, A. Berg, B. Bartók, I. Stravinskij) - nový začátek - etablování internacionální avantgardy 2. "Mainstream" v hudbě 20. st. - dožívající skladatelské generace předválečného neoklasicismu: F. Poulenc, P. Hindemith, S. Prokofjev, D. Šostakovič, A. Copland, B. Britten 3. Centra Nové hudby - Mezinárodní prázdninové kurzy v Darmstadtu - Dounaueschingenské hudební dny - Mezinárodní společnost pro Novou hudbu - Studio pro elektronickou hudbu v Kolíně a Mnichově - Domaine musical v Paříži - Die Reihe ve Vídni - Varšavský podzim 4. Seriální hudba 5. Konkrétní hudba a počátky elektronické hudby 6. Formy experimentální hudby - hudba náhody, indeterminace, otevřená forma 7. Témbrová hudba 8. Politicky angažovaná hudba 9. Exotismus a meditace v hudbě, repetitivní technika a minimalismus 10. Elektronika a počítač 11. Hudební divadlo 12. Moderna, postmoderna a neomoderna 13. Návrat k tradici

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zmapování vývojových tendencí a osobností v hudbě po druhé světové válce. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění. Výklad zahrnuje zejména tyto stylové okruhy: expresionismus, neoklasicismus, neofolklorismus, serialismus, aleatorika a indeterminacy, témbrová hudba, minimalismus, postmoderní tendence.
Absolvováním kurzu studenti budou schopni vyznat a orientovat se v problematice dějin hudby 2. pol. 20. století. Student bude schopen využít svých znalostí a dovedností k axiologické či stylové komparaci hudby tohoto období. Bude umět zařadit do dramaturgie filharmonií, operních divadel i komorních souborů vhodný repertoár hudby 20. století, případně sestavit dramaturgii festivalu soudobé hudby.
Předpoklady
Absolvování předmětů KMU/PDEH1, KMU/PDEH2, KMU/H20-1.
KMU/D20-1
----- nebo -----
KMU/H20-1

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Vypracování referátu a jeho prezentace v semináři na téma: Profil českého soudobého skladatele ? volba dle vlastního výběru (osobnosti: Petr Eben, Jan Klusák, Jan Novák, Svatopluk Havelka, Josef Berg, Alois Piňos, Pavel Blatný, Jan Rychlík, Miloslav Kabeláč, Marek Kopelent, Karel Husa, Miloš Ištváň, Ivan Kurz, Ctirad Kohoutek, Jiří Komorous aj.), představení života a díla, zvukové ukázky skladatelova díla.
Doporučená literatura
  • Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích..
  • BEK, JOSEF:. Hudební neoklasicismus, Praha 1982.
  • COOK, N.-PEOPLE, A. The Cambridge History of Twentieth-Century Music. Cambridge 2004..
  • DANUSER, H.:. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 7. Laaber 1996..
  • Dibellius, Ch.:. Moderne Musik I 1945-65. München 1991.
  • Dibellius, Ch.:. Moderne Musik II 1965-85. München 1994.
  • HAVLÍK, JAROMÍR. Česká symfonie 1945-1980, Praha 1989..
  • Kolektiv autorů. Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert, 1-12 Bde. Laaber..
  • MORGAN, ROBERT P.:. Twentieth Century Music. A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York-London, W.W. Norton 1992.
  • NAVRÁTIL, MILOŠ:. Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Ostrava 1993.
  • SUTHERLAND, ROGER. New Perspectives in Music, London 1994.
  • VYSLOUŽIL, JIŘÍ:. Hudobníci 20. storočia, Bratislava 1981.
  • WEID, JEAN-NOËL von der. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Frankfurt am Main 2001..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2022) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní