| Název předmětu | Paliativní medicína 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | HEO/VC031 |
| Organizační forma výuky | Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Náplň výuky tvoří semináře, ze kterých si student odnese dovednost sdělit nepříznivou zprávu podle protokolu SPIKES, tj. citlivě a s ohledem na nemocného, student bude umět reagovat a ošetřit emoce nemocného i rodiny. Nácvik bude probíhat interaktivní formou (hraní hry), kdy si vyzkouší sdělení zprávy, ale i roli nemocného. Praktická cvičení u lůžek budou probíhat na Hemato-onkologické klinice Fakultní nemocnice, Oddělení následné intenzivní péče Vojenské nemocnice, v Hospici na Sv. Kopečku a v Mobilním hospici Strom života. Vyučujícími budou lékaři, paliatři z nemocnic i hospiců, kaplan a sociální pracovník.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem je naučit studenty poznávat paliativní potřeby u onkologicky i neonkologicky nemocných, naučit je komunikovat přechod z kurativní na paliativní léčbu a seznámit je s právním a etickým základem paliativní péče. Studenti se naučí mírnit příznaky nemoci i obavy nemocných ke konci života. Bude studentům představem koncept týmové práce, tj. spolupráce ošetřujícího lékaře, paliatra, sociální sestry, kaplana, psychologa a rodiny nemocného. Cílem předmětu bude naučit studenty poznávat preference a přání nemocných. Student se seznámí s mobilní hospicovou péči se všemi jejími možnostmi.
Student bude připraven se postarat o nevyléčitelně nemocného. Bude umět vnímat potřeby nemocných, umět naslouchat, bude schopen komunikovat prognózu nemocí. Student se připraví na vlastní reakce na náročné situace a bude schopen a ochoten se učit od ostatních členů týmu. |
| Předpoklady |
|
Dobré teoretické a praktické znalosti a dovednosti klinické propedeutiky.
CH0/VCA11 ----- nebo ----- CH0/VCB31 a zároveň FAR/VCA13 ----- nebo ----- FAR/VCB32 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Účast na seminářích a praktické výuce 80 %, zpracování eseje a kazuistiky |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |