| Název předmětu | Fyziologie |
|---|---|
| Kód předmětu | FYZ/VCA11 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 0 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Kurs normální fyziologie je koncipován tak, aby student získal fundamentální teoretické i praktické znalosti o funkci buněk, tkání, tělních orgánů a organismu jako celku. Nedílnou součástí je pak pochopení složitých vztahů mezi organismem a prostředím. Fyziologie je předkládaná studentům formou přednášek a praktických cvičení. Výuka oboru je prezentovaná dle tematických celků, které poskytují informace respektující stav současného poznání normálních funkcí jednotlivých funkčních systémů (krevního, kardiovaskulárního, respiračního, zažívacího, exkrečního, endokrinního, rozmnožovacího a centrálního nervového systému), tak aby student získal ucelenou sumu znalostí o funkcích zdravého lidského organismu. Zvláštní pozornost je věnována integrační a kontrolní úloze centrálního nervového systému, endokrinnímu aparátu a imunitnímu systému. Cílem praktických cvičení je seznámit studenta se základními vyšetřovacími metodami v hematologii, a získání praktických zkušeností nutných vyšetřování kardiovaskulárního (záznam a hodnocení EKG), respiračního aparátu, ledvin, CNS (záznam a hodnocení EEG), smyslových orgánů a posléze seznámit studenty s problematikou správné racionální výživy. Tyto znalosti jsou nezbytným předpokladem dalšího medicínského studia.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je dát posluchačům základní teoretické poznatky o funkci zdravého organismu tak, aby mohli chápat jeho reakce za patologických podmínek a mohli úspěšně zvládat studium navazujících klinických a praktických předmětů.
Cílem výuky bude získat znalosti o funkci a regulaci činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů a na úrovni celého organismu. Hlavním předmětem zájmu je úroveň oránová a systémová. Studenti ovládají základní metody práce a postupy ve fyziologické laboratoři. Zvládnutí obsahu celého předmětu je předpokladem pro studium dalších preklinických a klinických disciplín. |
| Předpoklady |
|
Úspěšné absolvování biologie, anatomie a histologie.
LBF/VCB11 ----- nebo ----- LBF/VC011 a zároveň BIO/VCB11 ----- nebo ----- BIO/VC011 a zároveň LCH/VCA11 a zároveň CJA/VCB11 a zároveň NAN/VCB12 ----- nebo ----- NAN/VCB15 a zároveň HIE/VCB11 ----- nebo ----- HIE/VCB12 a zároveň LCH/VCB11 ----- nebo ----- LCH/VCB19 a zároveň PVL/VCB72 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň LBF/VCA11 a zároveň BIO/VCA11 a zároveň NAN/VCA13 a zároveň NAN/VCA14 a zároveň NAN/VCB14 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Úspěšné absolvování všech praktických cvičení. Minimální průměrná 90% úspěšnost v průběžném a závěrečném testu. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |