| Název předmětu | Základy digitální medicíny |
|---|---|
| Kód předmětu | DGZ/VC041 |
| Organizační forma výuky | Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Teoretická část - přednášky: Úvod do problematiky digitální medicíny. eHealth (mHealth), Interoperabilita. Kybernetická bezpečnost, GDPR. Legální aspekty eHealth a veřejné zakázky ve zdravotnictví. Nemocniční a ambulantní informační systémy ve zdravotnictví. Telemedicína, aplikace pro využití v medicíně, senzorika a IoT. BigData, ML a AI - využití v oblasti ochrany zdraví. Asistivní technologie. Sociální sítě, PR a user experience (UX) ve zdravotnictví. Inovační ekosystémy ve zdravotnictví. Implementace inovací do praxe I a II. Klinická část - semináře: Diabetologie, obezitologie, diabetologie v pediatrii. Pneumologie, spánková medicína. Paliativní terapie. Radiologie, PACS. Telekardiologie. Mikrobiologie a elektronizace laboratoří. Digitální aspekty farmakoterapie. Klinická část - praktická cvičení: Anestezie. Teleoftalmologie. Neurochirurgie. Rehabilitace.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámení studentů lékařské fakulty se základními principy digitální medicíny třetího tisíciletí. Důraz je kladen jak na osvojení si základních IT principů včetně IT bezpečnosti, legálních a technických aspektů, tak na využití v každodenní klinické praxi u oborů a diagnóz, kde digitální medicína, resp. telemedicína přináší jasný profit pro pacienta, zdravotnické zařízení a plátce zdravotní péče.
Cílem předmětu je způsobilost studenta pracovat se standardními nemocničními a ambulantními informačními systémy, registry a dalšími datovými zdroji, využívat digitální formy vzdělávání v rámci lékařské fakulty a později i v postgraduálním vzdělávání. Dále student bude schopen pracovat s nejrůznějšími periferiemi, které měří a interpretují fyziologické hodnoty pacienta, vyhodnocovat je a včas reagovat na zásadní změny zdravotního stavu. Standardem bude rovněž znalost využívání umělé inteligence a velkých dat pro návrh algoritmů diagnostiky a léčby pacienta. |
| Předpoklady |
|
Podmínkou absolvování předmětu je dokončení 3. ročníku studia. Úspěšné absolvování předmětu Patologire 2 a Patologická fyziologie 2.
PAT/VCA32 ----- nebo ----- PAT/VCB11 a zároveň PFY/VCA31 ----- nebo ----- PFY/VCB12 a zároveň PAT/VCA11 ----- nebo ----- PAT/VCB22 a zároveň PFY/VCA11 ----- nebo ----- PFY/VCB21 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Požadavkem absolvování předmětu je minimální 90 % účast na výuce a dále absolvování elektronického závěrečného testu s minimem 80 % správných odpovědí. Zápočet před zkouškou. Písemná zkouška. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |