Předmět: Komplexní přístup v medicíně a dětská paliativní péče

« Zpět
Název předmětu Komplexní přístup v medicíně a dětská paliativní péče
Kód předmětu DET/VC055
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bezděková Veronika, MUDr.
  • Lasák Jakub, MUDr.
  • Marečková Marie, PhDr. Ph.D.
  • Bezděková Veronika, MUDr.
  • Hálek Jan, MUDr. Ph.D.
  • Wita Martin, MUDr.
  • Čechová Klára, MUDr.
  • Chudobová Jana, Mgr.
  • Vurst Vítězslav
  • Medová Nikola, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Výuka bude rozdělena do 5 bloků. Každý blok bude věnován specifickému tému, které jako celek utvářejí komplexní předpoklady pro osvojení základních dovedností v oblasti měkkých technik a dětské palitivbí péče. BLOK 1: Diverzita populace, specifické potřeby pacientů Cílem této části je rozvíjejí vnímání rozlišností v našem prostředí, identifikace faktorů, které hrají roli ve vnímání diverzity naší populace. Rozlišení a diskusi nad konceptem rovnosti a spravedlivosti poskytované péče. V modelových situacích si student vyzkouší identifikovat faktory, které ovlivňují vnímání informací, které nám pacient podává. BLOK 2: Motivace lékaře a zdravotnického týmu k poskytování efektivní péče Cílem této části kurzu je práce s různými formami motivace k vykonávání zdravotnické péče v kontextu současného zdravotnického systému. BLOK 3: Komunikace a sdělování závažných zpráv Cílem této části výuky je rozlišení jednotlivých faktorů, které komunikaci s pacientem ovlivňují. Na několika modelových situacích student označí bariéry, které stěžují komunikaci s pacientem a vymyslí efektivnější vedení rozhovoru s pacientem. Důraz je kladen na autonomii pacienta, jako hlavní pilíř správné komunikace. V role-play situacích se studenti učí extrahovat informace z rozhovoru s pacientem a efektivně tyto informace předávat dalším členům týmu. BLOK 4: Sebepéče Jednou z aktivity kurzu je identifikace slabých a silných stránek vlastní osobnosti. Sebepéče se musí stát nedílnou součástí budoucího profesního života studentů. V kurzu si studenti vyzkouší některé formy relaxace a budování vlastní odolnosti. BLOK 5: Dětská paliativní péče, mezioborová spolupráce: Cílem této části kurzu je seznámení studentů s problematikou dětské paliativní péče. Důraz je kladen na komunikaci s rodiči a vytvoření plánu paliativní péče. Studenti jsou schopni na konci kurzu sestavit základní plán péče pro nekomplikované dětské pacienty. Efektivita péče je podmíněna mezioborovou spoluprací, na kterou bude kladen důraz.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání "měkkých" dovedností, které lékař využívá po celou dobu své praxe prakticky ve všech medicínských oborech. Tyto znalosti a dovednosti umožňují efektivnější lékařskou péči, předchází vzniku konfliktu mezi lékařem a pacientem. Rozvoj těchto schopností umožňuje lépe organizovat a event. vést zdravotnický tým, jsou prevencí syndromu vyhoření. Všechny tyto znalosti a dovednosti jsou nezbytným předpokladem poskytování kvalitní kurativní a paliativní péče. Část výuky bude věnována dětské paliativní péči. Studenti budou seznámeni se základy palitivní péče v dětském věku a budou schopni sestavit plán péče dítěti s paliativními potřebami.
Student je po absolvování přemětu schopen efektivnější kominukace při sdělování nepříznivých zpráv dle konceptu SPIKES a NURSE. V komunikaci s pacientem je schopen lépe diferencovat a případně naplnit zdravotní potřeby pacienta. Absolvovaním předmětu získá metody pro zvyšování vnitřní odolnosti pro následný výkon povolání. Student je bude schopen sestavit plán péče dítěti s paliativními potřebami.
Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je absolvování základní praxe v komunikačních dovednostech v rámci lékařské psychogie nebo předmětu Komunikace s pacientem v praxi.
PSY/VCA13
----- nebo -----
PSY/VCA23 a zároveň PVL/VCB12
----- nebo -----
PVL/VCB32

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je absolvování základní praxe v komunikačních dovednostech v rámci lékařské psychogie nebo předmětu Komunikace s pacientem v praxi.
Doporučená literatura
  • Amery, J., Staníčková, Z., Hrdličková, L. (2023). Opravdu praktický průvodce dětskou paliativní péčí: pro lékaře a zdravotní sestry. Praha: Cesta domů.
  • Kuebelbeck, A., Davis, D.L. (2020). Darovaný čas: čekáme dítě, jehož život bude jen krátký. Praha: Cesta domů.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -