| Název předmětu | Komplexní přístup v medicíně a dětská paliativní péče |
|---|---|
| Kód předmětu | DET/VC055 |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 5 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Výuka bude rozdělena do 5 bloků. Každý blok bude věnován specifickému tému, které jako celek utvářejí komplexní předpoklady pro osvojení základních dovedností v oblasti měkkých technik a dětské palitivbí péče. BLOK 1: Diverzita populace, specifické potřeby pacientů Cílem této části je rozvíjejí vnímání rozlišností v našem prostředí, identifikace faktorů, které hrají roli ve vnímání diverzity naší populace. Rozlišení a diskusi nad konceptem rovnosti a spravedlivosti poskytované péče. V modelových situacích si student vyzkouší identifikovat faktory, které ovlivňují vnímání informací, které nám pacient podává. BLOK 2: Motivace lékaře a zdravotnického týmu k poskytování efektivní péče Cílem této části kurzu je práce s různými formami motivace k vykonávání zdravotnické péče v kontextu současného zdravotnického systému. BLOK 3: Komunikace a sdělování závažných zpráv Cílem této části výuky je rozlišení jednotlivých faktorů, které komunikaci s pacientem ovlivňují. Na několika modelových situacích student označí bariéry, které stěžují komunikaci s pacientem a vymyslí efektivnější vedení rozhovoru s pacientem. Důraz je kladen na autonomii pacienta, jako hlavní pilíř správné komunikace. V role-play situacích se studenti učí extrahovat informace z rozhovoru s pacientem a efektivně tyto informace předávat dalším členům týmu. BLOK 4: Sebepéče Jednou z aktivity kurzu je identifikace slabých a silných stránek vlastní osobnosti. Sebepéče se musí stát nedílnou součástí budoucího profesního života studentů. V kurzu si studenti vyzkouší některé formy relaxace a budování vlastní odolnosti. BLOK 5: Dětská paliativní péče, mezioborová spolupráce: Cílem této části kurzu je seznámení studentů s problematikou dětské paliativní péče. Důraz je kladen na komunikaci s rodiči a vytvoření plánu paliativní péče. Studenti jsou schopni na konci kurzu sestavit základní plán péče pro nekomplikované dětské pacienty. Efektivita péče je podmíněna mezioborovou spoluprací, na kterou bude kladen důraz.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující práce ve skupinách |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je získání "měkkých" dovedností, které lékař využívá po celou dobu své praxe prakticky ve všech medicínských oborech. Tyto znalosti a dovednosti umožňují efektivnější lékařskou péči, předchází vzniku konfliktu mezi lékařem a pacientem. Rozvoj těchto schopností umožňuje lépe organizovat a event. vést zdravotnický tým, jsou prevencí syndromu vyhoření. Všechny tyto znalosti a dovednosti jsou nezbytným předpokladem poskytování kvalitní kurativní a paliativní péče. Část výuky bude věnována dětské paliativní péči. Studenti budou seznámeni se základy palitivní péče v dětském věku a budou schopni sestavit plán péče dítěti s paliativními potřebami.
Student je po absolvování přemětu schopen efektivnější kominukace při sdělování nepříznivých zpráv dle konceptu SPIKES a NURSE. V komunikaci s pacientem je schopen lépe diferencovat a případně naplnit zdravotní potřeby pacienta. Absolvovaním předmětu získá metody pro zvyšování vnitřní odolnosti pro následný výkon povolání. Student je bude schopen sestavit plán péče dítěti s paliativními potřebami. |
| Předpoklady |
|
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je absolvování základní praxe v komunikačních dovednostech v rámci lékařské psychogie nebo předmětu Komunikace s pacientem v praxi.
PSY/VCA13 ----- nebo ----- PSY/VCA23 a zároveň PVL/VCB12 ----- nebo ----- PVL/VCB32 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je absolvování základní praxe v komunikačních dovednostech v rámci lékařské psychogie nebo předmětu Komunikace s pacientem v praxi. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: - |