| Název předmětu | Psychohygiena pro mediky |
|---|---|
| Kód předmětu | PSY/VCA42 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Význam duševní hygieny, obecné předpoklady duševní rovnováhy 2. Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu a jeho projevy 3. Příčiny a následky stresu 4. Zvládání stresu akutního a chronického, prevence vyhoření 5. Životospráva z hlediska duševní hygieny 6. Denní režim, hospodaření s časem, spánek a odpočinek 7. Metody relaxace 8. Metody imaginativni psychoterapie 9. Metody všímavosti - mindfulness 10. Supervize ve zdravotnictví
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Výuka předmětu Psychohygiena pro mediky vychází z praktické potřeby osvojit si základní dovednosti pro psychicky náročné povolání lékaře. Tyto dovednosti jsou užitečné již při zvládání náročného studia, zejména pokud jde o organizaci času, absolvování zkoušek, ale také při konfrontaci se zátěží související s prací v pomáhající profesi. Výuka klade důraz na vědecky podložené metody a intervence, které zlepšují duševní zdraví, podporují psychickou pohodu a přispívají k úspěšnému životu na osobní i společenské úrovni. Důležitým nástrojem výuky předmětu bude nácvik jednoduchých relaxačních, imaginačních a meditačních technik.
Student se seznámí s vědeckými základy duševní hygieny, s teorií stresu coby rizikovým faktorem ohrožujícím duševní rovnováhu a v praktické části si osvojí techniky jeho zvládání. Bude se orientovat v pojmech souvisejících s psychohygienou, bude schopen pojmenovat vliv autoregulace emocí, životosprávy, optimistického životního postoje a schopnosti efektivní komunikace na zdraví člověka. |
| Předpoklady |
|
Dostatečná úroveň osobnostní zralosti, znalosti preklinických oborů.
PSY/VCB13 ----- nebo ----- PSY/VCB23 ----- nebo ----- PSY/ZUB21 a zároveň PSY/VCA13 ----- nebo ----- PSY/VCA23 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Získání kreditů je podmíněno aktivní účastí alespoň na 75 % seminářů, zapojení do diskuze, samostudiem, plnění průběžných úkolů zaměřených na tvorbu vlastních strategií zvládání stresu souvisejícího se studiem medicíny. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |