| Název předmětu | Pediatrie |
|---|---|
| Kód předmětu | DET/VC014 |
| Organizační forma výuky | Seminář + Praxe + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 6 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Odběr anamnézy v pediatrii. Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období. Prevence v pediatrii. Poruchy vnitřního prostředí. Neuropsychický vývoj a jeho poruchy. Výživa kojence. Fyziologický a patologický novorozenec. Význam a praktická aplikace EBM s ukázkami on-line vyhledávání literatury. Diagnostika zánětu. Interpretace laboratorních nálezů. Nádorová onemocnění u dětí. Hematologie ? anémie a krvácivé stavy. Pneumologie (chronická respirační onemocnění - vrozené vady, chronický kašel, cystická fibróza). Akutní stavy (sepse, DIC, HUS). Endokrinologie dětského věku. Gastroenterologie (malabsorpční syndrom, nespecifické střevní záněty). Nefrologie (chronické glomerulopatie, nefrotický syndrom, akutní a chronické selhání ledvin). Revmatologie (autoimunitní onemocnění). Poruchy imunity, alergická respirační onemocnění) Neurologie (neuroinfekce, záchvatová onemocnění). Kardiologie (vrozené srdeční vady, poruchy srdečního rytmu). Infekce v dětském věku Intoxikace, popáleniny, úrazy. Odběr anamnézy v pediatrii. Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období. Prevence v pediatrii. Poruchy vnitřního prostředí. Neuropsychický vývoj a jeho poruchy. Výživa kojence. Fyziologický a patologický novorozenec. Význam a praktická aplikace EBM s ukázkami on-line vyhledávání literatury. Diagnostika zánětu. Interpretace laboratorních nálezů. Nádorová onemocnění u dětí. Hematologie ? anémie a krvácivé stavy. Pneumologie (chronická respirační onemocnění - vrozené vady, chronický kašel, cystická fibróza). Akutní stavy (sepse, DIC, HUS). Endokrinologie dětského věku. Gastroenterologie (malabsorpční syndrom, nespecifické střevní záněty). Nefrologie (chronické glomerulopatie, nefrotický syndrom, akutní a chronické selhání ledvin). Revmatologie (autoimunitní onemocnění). Poruchy imunity, alergická respirační onemocnění). Neurologie (neuroinfekce, záchvatová onemocnění). Kardiologie (vrozené srdeční vady, poruchy srdečního rytmu) Infekce v dětském věku. Intoxikace, popáleniny, úrazy.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Získání základních teoretických poznatků a praktických dovedností při posuzování všech složek vývoje dětí v jednotlivých věkových skupinách, schopnost rozpoznat běžné dětské choroby v souladu s principy medicíny založené na důkazu (EBM).
Student musí být po absolvování výuky schopen zvládat problematiku zdraví a nemoci lidského jednice od narození do dosažení dospělosti. Umí samostatně a kvalifikovaně vyšetřit dítě nebo adolescenta, posoudit jeho vývoj ve všech složkách, nalézt případné odchylky. V rámci primární a sekundární prevence ovládá náplň preventivních prohlídek, běžný provoz oddělení i v provozu nočních pohotovostí. Rozpozná patologický nález při fyzikálním vyšetření, na jeho základě by měl umět indikovat laboratorní a jiná pomocná vyšetření a interpretovat jejich výsledky. Zvládá obecné zásady i zvláštnosti farmakoterapie dětského věku, rehabilitační péče, psychologické podpory i s ohledem na rodinné, školní a sociálního prostředí. Součástí státní rigorózní zkoušky je i zhodnocení písemného zpracování studentem vyšetřeného dětského pacienta (kazuistika) a vyhledání recentních literárních zdrojů v souladu s principy medicíny založené na důkazu (EBM). |
| Předpoklady |
|
Základní znalosti anatomie.
FAR/VCA13 ----- nebo ----- FAR/VCB32 a zároveň MIK/VCA12 ----- nebo ----- MIK/VCB31 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Student by měl být po absolvování výuky schopen zvládat problematiku zdraví a nemoci jedince od narození do dospělosti. Naučí se samostatně a kvalifikovaně vyšetřit dítě nebo adolescenta. Zpracování zadaného pacienta formou ústního předvedení a písemného zpracování formou kazuistiky (case report). K výsledku bude přihlíženo u následné zkoušky. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: - |