Předmět: Teologické provokace - konflikt a koncensus v mezináboženských vztazích

» Seznam fakult » CMF » KMS
Název předmětu Teologické provokace - konflikt a koncensus v mezináboženských vztazích
Kód předmětu KMS/DTPRV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Franc Jaroslav, doc. Mgr. Th.D.
Obsah předmětu
Mezináboženský dialog je z teologického hlediska zdroje mnoha provokativních a sporných, ale také inspirativních témat. Seminář si klade za cíl seznámit studující s vybranými postavami mezináboženského dialogu, které se zasloužily o rozvoj teologie mimokřesťanských náboženství. Struktura semináře provedete studující myšlením těch, kteří díky teologické intuici (Alois Musil), teologickému studiu (Louis Massignon) nebo duchovní zkušenosti (Henri Le Saux) posunuli teologické poznání a ovlivnili tak i život církve. Výběr reflektuje nejvýznamnější postavy mezináboženského dialogu v kontextu židovství, islámu, buddhismu, indické dharmické tradice. Zvláštní pozornost bude věnována také specifickým otázkám českých mezináboženských vztahů. Obsah: - Mezináboženský dialog: teorie a praxe. - Židovství: Johannes Oesterreicher. - Islám: Alois Musil, Louis Massignon. - Hinduismus: Henri Le Saux, Raimon Panikkar. - Buddhismus: Hugo Enomiya Lasalle. - Taoismus: Matteo Ricci. - Nová náboženská hnutí: Matthew Fox. - Náboženský fenomén: Jacques Dupuis.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Bližší seznámení s významem a praxí mezináboženského dialogu.
Znalost významných postav mezináboženských vztahů. Znalost a schopnost použití terminologie a argumentace v teologii mezináboženských vztahů. Schopnost samostatně studovat, porozumět, interpretovat a v praxi aplikovat teologická východiska a závěry významných postav mezináboženských vztahů.
Předpoklady
nespecifikováno
KMS/DTMND

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student organizuje své studium na základě studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných webinářů a plní průběžné krátké testy (přibližně 4). Kolokvium v závěru semestru prověří, zda jsou studenti schopni analyzovat, interpretovat a diskutovat nad daným tématem z oblasti mezináboženských vztahů. Posouzena bude především jejich schopnost zasadit vybraná témata a postavy mezináboženských vztahů do historických a kulturních souvislostí, a to včetně představení přínosu daného tématu pro rozvoj teologického myšlení a také představení kritiky daného teologického konceptu.
Doporučená literatura
  • Červenková, D. (2018). Etika mezikulturního a mezináboženského dialogu. Praha.
  • D'COSTA, G. (ED.). (2011). The catholic church and the world religions: a theological and phenomenological account. London.
  • Heft, J.L., (ed.). Catholicism and Interreligious Dialogue. Oxford. 2011.
  • Hošek, P. (2019). Evangelium lesní moudrosti: duchovní odkaz zakladatele skautingu Ernesta Thompsona Setona. Brno.
  • Hošek, P. Na cestě k dialogu: křesťanská víra v pluralitě náboženství. Praha. 2005.
  • KÜNG, H., ESS, J. VAN.. (1998). Křesťanství a islám na cestě k dialogu. Praha.
  • KÜNG, H., CHING, J. (1999). Křesťanství a náboženství Číny. Praha.
  • KÜNG, H. (1997). Křesťanství a buddhismus. Praha.
  • KÜNG, H., STIETENCRON, H. VON. (1997). Křesťanství a hinduismus na cestě k dialogu. Praha.
  • MÁDR, O. (ED.). (2002). Dokumenty II. vatikánského koncilu. Kostelní Vydří.
  • O'MAHONY, A., BOWE, P. (EDS.). (2006). Catholics in interreligious dialogue: studies in monasticism, theology and spirituality. Herefordshire.
  • RATZINGER, J. (1999). List biskupům katolické církve o některých aspektech křesťanské meditace (z 15.10.1989)?, in: Křesťanství a ostatní náboženství. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází