Název předmětu | Teologické provokace - konflikt a koncensus v mezináboženských vztazích |
---|---|
Kód předmětu | KMS/DTPRV |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Mezináboženský dialog je z teologického hlediska zdroje mnoha provokativních a sporných, ale také inspirativních témat. Seminář si klade za cíl seznámit studující s vybranými postavami mezináboženského dialogu, které se zasloužily o rozvoj teologie mimokřesťanských náboženství. Struktura semináře provedete studující myšlením těch, kteří díky teologické intuici (Alois Musil), teologickému studiu (Louis Massignon) nebo duchovní zkušenosti (Henri Le Saux) posunuli teologické poznání a ovlivnili tak i život církve. Výběr reflektuje nejvýznamnější postavy mezináboženského dialogu v kontextu židovství, islámu, buddhismu, indické dharmické tradice. Zvláštní pozornost bude věnována také specifickým otázkám českých mezináboženských vztahů. Obsah: - Mezináboženský dialog: teorie a praxe. - Židovství: Johannes Oesterreicher. - Islám: Alois Musil, Louis Massignon. - Hinduismus: Henri Le Saux, Raimon Panikkar. - Buddhismus: Hugo Enomiya Lasalle. - Taoismus: Matteo Ricci. - Nová náboženská hnutí: Matthew Fox. - Náboženský fenomén: Jacques Dupuis.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Bližší seznámení s významem a praxí mezináboženského dialogu.
Znalost významných postav mezináboženských vztahů. Znalost a schopnost použití terminologie a argumentace v teologii mezináboženských vztahů. Schopnost samostatně studovat, porozumět, interpretovat a v praxi aplikovat teologická východiska a závěry významných postav mezináboženských vztahů. |
Předpoklady |
nespecifikováno
KMS/DTMND |
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Student organizuje své studium na základě studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných webinářů a plní průběžné krátké testy (přibližně 4). Kolokvium v závěru semestru prověří, zda jsou studenti schopni analyzovat, interpretovat a diskutovat nad daným tématem z oblasti mezináboženských vztahů. Posouzena bude především jejich schopnost zasadit vybraná témata a postavy mezináboženských vztahů do historických a kulturních souvislostí, a to včetně představení přínosu daného tématu pro rozvoj teologického myšlení a také představení kritiky daného teologického konceptu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |