Předmět: Speciální pedagogika osob s vícečetným postižením

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika osob s vícečetným postižením
Kód předmětu USS/XZZVP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Vícečetné postižení ? terminologie, legislativní vymezení, klasifikace a jednotlivé skupiny osob s vícečetným postižením (příklady diagnóz), synergický efekt a jeho dopad na funkční schopnost, charakteristika těžkého vícečetného postižení ? stereotypy ve vnímání těchto osob. Rodina osob s vícečetným postižením ? bariéry, dopad vícečetného postižení na rodinu, poskytování služeb a intervencí těmto rodinám. Speciálněpedagogická podpora osob s vícečetným postižením ? specifika vzdělávání a práce v oblasti sociálních služeb. Příklady metod a strategií, které se využívají v rámci speciálněpedagogické podpory osob s vícečetným postižením, např. alternativní a augmentativní komunikace, Snoezelen-MSE a bazální stimulace, využití asistivních technologií, integrace umění do vzdělávání atd. Studijní literatura a studijní pomůcky: AFONSO, T., RAMOS, M. F. H., FRANÇA, I. L., PONTES, F. A. R., & DA COSTE E SILVA, S. Z. (2016). Parental care for children with cerebral palsy: A systematic literature review. Revista Brasileira de Educaç?o Especial. 22(3), 455-470. ALMASRI, N. A., MIHEE, A., & PALISANO, R. J. (2019). Parents? perception of receiving family-centered care for their children with physical disabilities: A meta-analysis. Physical & occupational therapy in pediatrics. 38(4), 427-443. BEST, S. J., K. W. HELLER, J. L. BIGGE, (2010). Teaching individuals with physical or multiple disabilities. 6th ed. Boston: Pearson. ISBN 978-0-13-159012-0. CATALANO, D., HOLLOWAY, L., & MPOFU. E. (2018). Mental health interventions for parent carers of children with autistic spectrum disorder: Practice guidelines from a critical interpretive synthesis (CIS) systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 15(2), 341. CHRISTON, L. M, & MYERS, B. J. (2015). Family-centered care practices in a multidisciplinary sample of pediatric professionals providing autism spectrum disorder services in the United States. Research in Autism Spectrum Disorders. 20, 47?57. CORCORAN, J., BERRY, A., & HILL, S. (2015). The lived experience of US parents of children with autism spectrum disorders: A systematic review and meta-synthesis. Journal of Intellectual Disabilities.; 19(4), 356-366. GORLIN, J. B., MC ALPINE, C. P., GARWICK, A., & WIELING, E. (2016). Severe childhood autism: The family lived experience. Journal of Pediatric Nursing. 31(6), 580-97. HREBEŇÁROVÁ, L. (2013). Vybrané aspekty edukácie žiakov s ťažkým a hlbokým mentálnym postihnutím. [Selected Aspects of Education of Learners with severe and Profound Mental Disabilities]. (Slovak). Vydavateľstvo Prešovskej univerzity. KANTOR, J. (2020). ?How Well Do I Know You??: Intersubjective Perspectives in Music Therapy When Working with Persons with Profound Intellectual and Multiple Disability. Voices: A World Forum for Music Therapy, 20(2). https://doi.org/10.15845/voices.v20i2.2843

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -