Předmět: Technické pomůcky pro osoby s poruchami mobility, uplatnění v somatopedické praxi

« Zpět
Název předmětu Technické pomůcky pro osoby s poruchami mobility, uplatnění v somatopedické praxi
Kód předmětu USS/XZTPS
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V rámci předmětu jsou uvedeny klasifikace technických pomůcek využitelných u osob s poruchami mobility, tak jak jsou prezentovány vybranými autory odborné literatury - popsáno je mj. hledisko speciálně pedagogické a medicínské. Následně je zdůrazněn význam speciálně pedagogické (somatopedické) diagnostiky ve vztahu k využitelnosti technických pomůcek v rámci komplexní rehabilitace osob s poruchou mobility. Popsána je využitelnost technických pomůcek u všech věkových kategorií osob s poruchou mobility, jakož i v resortu MZ ČR, MŠMT ČR a MPSV ČR. Je zde také vymezen legislativní rámec (a postup) pro poskytování finančních příspěvků na technické pomůcky. Vymezen význam (reedukační, kompenzační a rehabilitační) aplikace technických prostředků pro vlastní uživatele, jakož i pro jejich širší i užší sociální okolí. Studijní literatura a studijní pomůcky: BENDOVÁ, P. (2006) Pomůcky pro osoby s poruchou hybnosti. In BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: VUP, s. 15-44. ISBN 80- 244-1436-8 BIGGE, J., BEST, J., S., HELLER, K. (2010) Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities. New York: Macmillan Publishing Copany. ISBN 0-675-21017-8 BOYLE, T. (2007) Computer tools to assist the diagnosis of dyspraxia. Canterbury: University of Kent. BROZMANOVÁ, B. (1990) Ortopedická protetika. Martin: Osveta. ISBN 80-217-0133-1 FILIPIOVÁ, D. (1998) Život bez bariér. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-233-6 HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (2002) Úvod do speciálního poradenství. Liberec: TUL. ISBN 80-7083-659-8 HADRABA, I. (2006) Ortopedická protetika. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1296-8 KANTOR, J. et al. (2013) Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3709-5 KUBÍČOVÁ, Z., KUBÍČE, J. (2001) Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima. ISBN 80-7216-166-0 LAY, P. (1983) Choosing the best wheelchair cushion for your needs, your chair and your lifestyle. London: Royal Association for Disability and Rehabilitation. LUDÍKOVÁ, L. (ed.) (2007) Poradenství pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: VUP. ISBN 978-80-244-1799-8 NORLIN, J. W. (2003) Special Education Dictionary. Horsham: LRP Publication. ISBN 1-57834-002-0 NOVÁK, J. (1997) Využití techniky pro zdravotně postižené. Brno: Paido. ISBN 80-85931-44-3 PEDOTTI, A. (1996) Neuroprosthetics. New York: Springer. ISBN 3540610847 REYNOLDS, C. R., FLETCHER-JANZEN, E. (2000) Consise Encyklopedia of Special Education a Reference for the Education of the Handicapped and Other Exceptional Children and Adults. New York: John Wiley&Sons, Inc. ISBN 0-471-39261-8 ŠNAJDAROVÁ, H. (2007) Bezbariérové stavby: právní a normové prostředí, úpravy staveb pro pohybově postižené. Praha: ERA. ISBN 978-80-7366-084-0 VERGASON, G. A., ANDEREGG, M. L. (1997) Dictionary of Special Education and Rehabilitation. Denver Colorado: Love Publishing Copany. ISBN 0-89108-243-3 VOTAVA, J. (2009) Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-449-8 Nabídkové katalogy firem Meyra, Sivak, Otto Bock, Setrans atp.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -