Studijní disciplína reflektuje stávající rámec (organizační, obsahový) systémového řešení výchovy vzdělávání dětí a mládeže s poruchami chování v ČR. Podrobně je rozebrán systém státních (veřejnoprávních) vzdělávacích institucí působících v režimu ústavní a ochranné výchovy. Dále je podán rozbor alternativních (nestátních) systémů věnujících se speciálním vzdělávacím potřebám cílové skupiny osob. Studijní literatura a studijní pomůcky: ADAM, H., ALBRECHT, H.J., PFEIFFER, C. (1986) Jugendrichter und Jugendstaatsanwalte in der Budesrepublik Deutschland. Freiburg. BENDL, S. (2011) Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-436-0 BENTOVIM, A. (1998) Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-629-3 BOĎOVÁ, V., HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M. (2013) Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování a poruchami chování 1. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3723-1 BORNÍK, M. (2001) Drogy. Co bychom měli vědět.Praha: Themis. ISBN 8O-85821-98-2 CEJP, M. (1996) Hodnotová orientace mládeže. Studie IKSP, Praha. CEJP, M. a kol. (2001) Pravděpodobný vývoj vybraných druhů kriminality. Praha: IKSP. ISBN 80-86008-93-2 DĚDIČ, M. (1982) Výchova a vzdělání cikánských dětí a mládeže. Praha. DRTILOVÁ, J. (1995) Šikana. Trápí Tě? Zavolej nám. Nadace naše dítě, Praha. DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. (1994) Odlišné dítě. Vyšehrad, Praha. DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. (1996) Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos. ISBN 80-901776-8-9 DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. (1995) Týrané a zneužívané a zanedbávané dítě. Grada Publishing, Praha. FINKELHOR, D. (1986) A Sourcebook on Child Abuse. Sage Publications, California. GÁL, F. (1994) Násilí. Egem, Praha. GRAHAM, J., BENNET, T. (1996) Strategie prevence kriminality v Evropě a Severní Americe. Přeložila J. Válková. Praha:Prameny IKSP. ISBN 80 -86008 -23 -1 HEIDBRINK, H. (1997) Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál. HELUS, Z. (1983) Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN. HRUŠÁKOVÁ, M. (1993) Dítě, rodina, stát. Úvahy nad právním postavením dítěte. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0694-3 HUTYROVÁ, M. a kol. (2013) Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování a poruchami chování 2. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3724-8 HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., SPĚVÁČEK, J. (2013) Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3725-5 CHMELÍK, J. (1998) Trestná činnost mládeže a páchaná na mládeži. Praha: Ministerstvo vnitra ČR. CHMELÍK, J. (2001) Extremismus a jeho právní a sociologické aspekty. Praha: Linde. ISBN 80-7201-265-7 CHMELÍK, J. a kol. (1999) Drogová kriminalita. Úřad vyšetřování pro ČR, MV ČR, Praha. Informace o projevech extremistických postojů v ČR, MV ČR. (1995, 1999). Praha. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. (2010) Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada. ISBN 978-80 247-2697-7 KELLER, J. (1991) Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. KOLÁŘ, M. (2001) Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X KOLÁŘ, M. (2011) Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 978-7667-871-5 KOTULAN, P., ROZUM, J. (1996) Sborník, F.: Trestní soudnictví nad mladistvými v ČR a v zahraničí. Studie IKSP, Praha. KOVÁŘÍK, J. (1990) Typologie rodin z hlediska dětí a rodičovství. VÚSRP, Bratislava. LUŽNÝ, D. (1997) Nová náboženská hnutí. Masarykova univerzita Brno. MALÁ, E., RABOCH, J., SOVÁK, Z. (1995) Sexuálně zneužívané děti. Psychiatrické centrum Praha.
|