Vývoj poradenských služeb v českých zemích v kontextu služeb podporujících osoby se znevýhodněním ? kompletní pohled na historii a aktuální strukturu jednotlivých poradenských služeb napříč jednotlivými resorty. Postavení speciálního pedagoga v systému poradenských služeb pro osoby se znevýhodněním, zhodnocení aktuálně platných cest v rámci pregraduálního i postgraduálního vzdělávání. Mezioborová spolupráce a role speciálního pedagogika v multioborovém týmu. Aktuální trendy v přístupech k osobám se znevýhodněním v Evropě, s důrazem na disability studies. Aktuální systém speciálně pedagogických poradenských služeb v České republice v kontextu současných trendů ve speciálně pedagogickém poradenství ve vybraných zemí Evropské unie i mimo ni. Postavení speciálně pedagogického poradenství v systému speciálně pedagogických věd ve školství s důrazem na propojení učitelských a neučitelských speciálně pedagogických směrů, na spolupráci jednotlivých poradenských služeb ve školách i mimo školu, role školských poradenských zařízení v doporučování, realizaci a vyhodnocování podpůrných opatření. Speciálně pedagogické poradenství realizované v resortu MPSV a aktuální trendy související s poradenstvím v tomto resortu, role informačních poradenských středisek úřadu práce, role v podpoře osob s postižením neziskových organizací; poradenské aktivity zaměřené na udržení či zvýšení kvality života. Speciálně pedagogické poradenství realizované v resortech MZ a MS a aktuální trendy související s poradenstvím v těchto resortech. Aktuální statistické údaje o vzdělávání a poradenských služ poskytovaným žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (orientace v počtech žáků se SVP, jednotlivými druhy znevýhodnění) a vývojové trendy odvoditelné z těchto dat. Kariérové poradenství a celoživotní vzdělávání osobám se znevýhodněním v kontextu speciálně pedagogického poradenství, role tranzitního programu v přechodu do pracovního života či do období dospělosti (bez pracovního uplatnění klienta). Osobnost speciálního pedagoga v pozici poradenského pracovníka. Celoživotní vzdělávání a jeho role v profesní rozvoji odborného poradenského pracovníka. Studijní literatura a studijní pomůcky: BAGLIERI, S., SHAPIRO, A. (2017). Disability studies and the inclusive classroom: Critical practices for embracing diversity in education. Taylor & Francis Ltd. BARVÍKOVÁ, J. (2020). Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. (2020). Katalog podpůrných opatření: obecná část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992). Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis. BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. BRUGGER, W. (1994). Filosofický slovník. Praha: Naše vojsko. CIPRO, M. (1968). Dialektika výchovy. Praha. CIPRO, M. (1999). Pedagogika a společnost. Praha: Vlastním nákladem autora. ČADOVÁ, E. (2020). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. DEWEY, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha. DEWEY, J. (1947). O pramenech vychovatelské vědy. Praha. DRTINA, F. (1925). Ideály výchovy. Praha. DRTINA, F. (1948). Úvod do filozofie. Myšlenkový vývoj evropského lidstva I-II. Praha.
|