Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu USS/XZSPE
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem studijního předmětu je získání znalostí z oblasti teorie a praxe speciální pedagogiky. Klíčovým úkolem je poskytnout studentům systematický přehled základních východisek ze speciální pedagogiky, které jim umožní orientovat se v rámci podpory osob se speciálními vzdělávacími potřebami na půdorysu mezioborového přístupu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. orientovat se v pojmovém aparátu speciální pedagogiky; 2. orientovat se v klasifikaci a struktuře oboru speciální pedagogika; 3. poznat vývoj a současné pojetí oboru speciální pedagogika v návaznosti na historický vývoj (především od druhé poloviny 20 století); 4. poznat základní příčiny vzniku zdravotního postižení; 5. poznat možnosti podpory rodin dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami; 6. orientovat se ve východiscích univerzálního designu a přístupnosti prostředí; 7. poznat možnosti podpory osob se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci jednotlivých resortů; 8. vymezit aktuální výzkumné trendy v oblasti speciálněpedagogické propedeutiky v ČR a zahraničí. Studijní literatura a studijní pomůcky: ABELL, M. M., JUNG, E., TAYLOR, M. (2011). Students? perceptions of classroom instructional environments in the context of universal design for learning. Learning Environments Research. pp 171?185. DOI:10.1007/s10984-011-9090-2. BILLINGSLEY, B., BETTINI E. (2019). Special Education Teacher Attrition and Retention: A Review of the Literature. Review of Educational Research. Vol. 89, No. 5, pp. 697?744. DOI: 10.3102/0034654319862495. HAGAMAN, J. L., & CASEY, K. J. Teacher attrition in special education: Perspectives from the field. Teacher Education and Special Education, 41, 277?291. 2018. DOI:10.1177/0888406417725797. FINKOVÁ, D., LANGER, J. a kol. (2014). Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: UP. ISBN: 978-80-244-4303-4. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7. HANÁKOVÁ, A. a kol. (2012). 1000 pojmů ze speciální pedagogiky. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3218-2. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3733-0. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3730-9. KROUPOVÁ, K. a kol. (2016). Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada. ISBN: 978-80-271-9344-8 LANGER, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3681-4. LECHTA, V. (ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1123-5. LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2017). Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-5270-8. PREISER. W.F.E., SMITH, K.H. (2011). Universal Design Handbook. McGraw-Hill Companies. 2nd Edition. ISBN: 978-0-07-162922-5. MICHALÍK, J. a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3372-1. SLOWÍK, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2 vyd. ISBN: 978-80-271-0095-8. ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. a kol. (2017). Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého. 196 s. ISBN 978-80-244-4911-1. VALENTA, M. (ed.) (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6. YOUNGS, N., JONES, P., LOW, M. (2011). How Beginning Special and General Education Elementary Teachers Negotiate Role Expectations and Access Professional Resources. Teachers College Record. Volume 113, Number 7. pp. 1506?1540. ISSN: 0161-4681. DOI: 10.1177/016146811111300704.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -