Předmět: Patopsychologie

« Zpět
Název předmětu Patopsychologie
Kód předmětu USS/XZPPP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Disciplína seznamuje posluchače s obecnými náhledy na lidskou normalitu a odchylkami od této (psychologické) kategorie. Ve speciální části podává přehled o specificích psychických stavů, procesů a vlastností u nejfrekventovanějších druhů a typů postižení převážně dětského a adolescentního věku. Dále se snaží seznámit studenty s psychickým vývojem a psychologický aspekty výchovy dětí různě postižených nebo dětí, které žijí v ohrožujících podmínkách. Student získává znalost hlavních teoretických otázek z oblasti patopsychologie s přihlédnutím ke styčným problémům psychologie vývojové a sociální a schopnost aplikace těchto poznatků v oblasti výchovy a vyučování na školách různých stupňů i typů, stejně jako využití poznatků v odborné a vědecké práci. Studijní literatura a studijní pomůcky: BAER, R. A. (ed.) (2015) Mindfulness-based treatment approaches: Clinician's guide to evidence base and applications. Elsevier. COMER, R. J. (2004) Abnormal psychology. New York: Worth Publishers. ČÁP, J. (1993) Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK. ČÁP, J., MAREŠ, J. (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál. DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P. (1990) Kapitoly z pedagogické psychologie. Praha: SPN. DUNOVSKÝ, J., MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. (1995) Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada. ĎURIČ, L., GRÁC, J., ŠTEFANOVIČ, J. (1988) Pedagogická psychológia. Bratislava: SPN. FONTANA, D. (1997) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. HAVLÍK, R., KOŤA, J. (2007) Sociologie výchovy a školy. (2 .vyd). Praha: Portál. HELUS, Z. (2004) Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál. HELUS, Z. (2007) Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada. HRABAL, V. (1989) Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN. HVOZDÍK, J. (1986) Základy školskej psychológie. Bratislava. JEDLIČKA, R. a kol. (2004) Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis. JEDLIČKA, R. (2003) Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie. Praha: UK. KERIG, P. K. et al. (2012) Developmental psychopathology: from infancy through adolescence. Maidenhead: McGraw-Hill. ISBN 9780077131210 KOHOUTEK, R. (2006) Úvod do psychologie - metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. Brno: Masarykova univerzita. KOHOUTEK, R. (2006) Úvod do psychologie - psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: Masarykova univerzita. KOLUCHOVÁ, J. a kol. (1989) Přehled patopsychologie dítěte I, II. Praha, SPN. KOLUCHOVÁ, J. (1983) Kapitoly z patopsychologie dítěte. Olomouc, UP. KRACÍK, J. (1984) Patopsychologie postiženého dítěte: tělesně a zdravotně postižené dítě. Praha. KULIČ, V. (1992) Psychologie řízeného učení. Praha: Academia. LEVY, K. N., KELLY, K. M., RAY, W. J. (2017) Case Studies in Abnormal Psychology. SAGE Publications. LINHARTOVÁ, D. (2008) Psychologie pro učitele. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita. LINHARTOVÁ, D. (2008) Vysokoškolská psychologie. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita. MAREŠ, J. (1998) Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1989) Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN. MAREŠ, J. (1997) Dítě a bolest. Praha, Grada. MASH, E. J., BARKLEY, R. A. (ed.) (2014) Child psychopathology. Guilford Publications. MASH, E., WOLFE, D. (2012) Abnormal child psychology. Cengage Learning. MATĚJČEK, Z. a kol. (1999) Náhradní rodinná péče. Praha, Portál. MATĚJČEK, Z., KOLUCHOVÁ, J. a kol. (2002) Osvojení a pěstounská péče. Praha, Portál. MATĚJČEK, Z. (2001) Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany, H+H. MCDOUGALL, W. (2015) An outline of abnormal psychology. Routledge.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -