Course: Etiology, Clasification and Symptomatology of Mobility Disability

« Back
Course title Etiology, Clasification and Symptomatology of Mobility Disability
Course code USS/XZPMO
Organizational form of instruction no contact
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The discipline focuses on the definition of mobility impairment, classification of mobility impairment into groups including detailed definitions of the groups in the context of Czech and foreign perspective of mobility impairment. Focus is on the etiology, classification and symptomatology of mobility impairment in the context of ICD and ICF. The discipline further focuses on immobility, consequences of immobility and problems caused by immobility. Emphasis is also on the consequences of selected types of mobility impairment in relation to the functional performance of an individual including integration or inclusion. List of recommended literature and materials: BIGGE, J., BEST, J., S., HELLER, K. (2010) Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities. New York: Macmillan Publishing Copany. ISBN 0-675-21017-8 ČÁDOVÁ, E. et al. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3052-2 ČÁDOVÁ, E. et al. (2012) Metodika práce s žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3308-0 COGHER, L., SABATE, E., SMITH, M. F. (1992) Cerebral Palsy: the child and young person. London : Chapman & Hall Medical. ISBN 0412309009 DEWEY, D., TUPPER, D. E. (ed.) (2004) Developmental motor disorders: a neuropsychological perspective. New York: Guilford Press. ISBN 1593850646 DUBOWITZ, V. (1995) Muscle disorders in childhood. ISBN 0702014370 DUNGL, P. a kol. (2005) Ortopedie. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0550-8 EMERY, A. M. H. (1993) Duchenne muscular dystrophy. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0192623702 HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. et al. (2011) Zředěný život. Praha: Somatopedická společnost. ISBN 978-80-904464-1-0 JANKOVIC, J. et al. (2015) Neurology in Clinical Practice. Elsevier. ISBN 978-0323287838 KÁBELE, F., KOLLÁROVÁ, E., KRACÍK, J., KOČÍ, J. (1992) Somatopedie. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7066-533-5 KANTOR, J. et al. (2013) Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3709-5 KAWACIUK, I. (2000) Urologie. Jinočany: H&H. ISBN 80-86022-60-9 KLENER1, P. a kol. (1998) Vnitřní lékařství. Díl I. Kardiovaskulární onemocnění. Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-867-9 KLENER2, P. a kol. (1998) Vnitřní lékařství. Díl II. A. Onemocnění cév. B. Onemocnění dýchacího ústrojí. C. Choroby krve. D. Poruchy imunity ve vnitřním lékařství. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-607-4 KLENER3, P. a kol. (1998) Vnitřní lékařství. Díl III. A. Onemocnění trávicího ústrojí. B. Choroby jater. C. Nemoci pohybového ústrojí. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-367-9 KLENER4, P. a kol. (1998) Vnitřní lékařství. Díl IV. A. Endokrinologie. B. Nefrologie. C.Onemocnění z poruch metabolismu. D. Akutní otravy, látková závislost. E. Poškození z fyzických příčin. F. Klinická farmakologie. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-456-X KOLÁŘ, P. (2017) Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1 KOUBEISSI, M., NABIL, A. (2017) Epilepsy Board Review. Springer. ISBN 978-1493967728 KRAUS, J. a kol. (2006) Dětská mozková obrna. Praha. ISBN 80-247-1018-8 KRAUS, J., ŠANDERA, O. (1975) Tělesně postižené dítě. Praha: SPN. KŘIVOHLAVÝ, J. (2002) Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0179-0 LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2005) Kombinované vady. Olomouc: VUP. ISBN 80-244-1154-7 MATĚJČEK, Z. (2001) Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H. ISBN 80-86022-92-7 Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů ve znění 10. decennální revize. (1999) Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-787-7

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC19) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC19) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC22) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC20) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC22) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC21) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC21) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC22) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special Education (DC20) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: -