Předmět: Symptomatické (sekundární) poruchy řeči na bázi primární zdravotního postižení, znevýhodnění a onemocnění (včetně syndromových vad)

« Zpět
Název předmětu Symptomatické (sekundární) poruchy řeči na bázi primární zdravotního postižení, znevýhodnění a onemocnění (včetně syndromových vad)
Kód předmětu USS/XZLSP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je komplexní a detailní vhled, analýza a komparace historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků z oblasti symptomatických (sekundárních poruch řeči) na bázi primární zdravotního postižení, znevýhodnění a onemocnění (včetně syndromových vad) s akcentací logopedického hlediska a vztahu k tzv. SLCN potřebám. Sledováno je vývojové hledisko napříč věkovými kategoriemi, kulturně-jazyková specifika, stejně jako sociální aspekty a kvalitu života osob s těmito obtížemi. Komplexní náhled na problematiku bude zahrnovat aplikaci interdisciplinárních vědecko-výzkumných poznatků z oboru logopedie, psychologie, lingvistiky, akustiky, neurověd, ORL, foniatrie a dalších souvisejících oborů v soudobém i historickém kontextu. Důraz je kladen na aplikaci národního i mezinárodního vědecko-výzkumného bádání a na komparaci vědecko-výzkumných poznatků z oblasti terminologie, symptomatologie a klasifikace, incidence, etiologie, diagnostiky a diferenciální diagnostiky, komplexní terapie, prevence a prognózy. Aplikovány a komparovány budou poznatky z oblasti speciálněpedagogických, lékařských, psychologických a lingvistických disciplín v přímých diferenciálně-diagnostických a intradisciplinárních terapeutických souvislostech. Zkoumáno bude soudobé poznání týkající variability a sekundární symptomatologie poruch v kontextu DSM, MKF a MKN klasifikací, variabilita vědecko-výzkumného náhledu v kontextu transdisciplinarity a intersektorovosti a interprofesního vědeckého přístupu, souvislosti s poruchami orofaciálního systému a procesů polykání a vědecko-výzkumné využití speciálních technických a přístrojových pomůcek ve výzkumu symptomatických poruch řeči. Studijní literatura a studijní pomůcky: ATTWOOD, T. (2005). Aspergerův syndrom. Praha: Portál. ISBN 80-7178-979-8 BERK, L. E. (2013). Child development. Ninth edition. Boston: Pearson, xix, 652 stran. ISBN 978-0-205-19766-8. BEUKELMAN, D. R., MIRENDA, P. A. (2013). Augmentative and alternative communication: supporting children and adults with complex communication needs. 4th ed. Baltimore: Paul H Brookes, xv. ISBN 978-1-59857-196-7. BEYER J.; GAMMELTOFT L. (2006). Autismus a hra. Praha: Portál. ISBN 80-7367-157-3. BUDSON, A. E., SOLOMON, P. R. (2016). Memory loss, Alzheimer's disease, and dementia: a practical guide for clinicians. 2nd edition. Edinburgh: Elsevier, [2016]. xviii, 258 stran. ISBN 978-0-323-28661-9. CAFIERO, J. M. (2005). Meaningful Exchanges For People With Autism: An Introduction To Augmentative & Alternative Communication (Topics in Autism). Bethesda: Woodbine House. ISBN-10: 1890627445. CLARE, A. (2016). Communication & interaction in the early years. Los Angeles: SAGE, xii. ISBN 978-1-4739-0677-8. DECKER, T. N., CARELL, T. D. (2004). Instrumentation: An Introduction for Students in the Speech and Hearing Sciences. 3rd ed. Lawrence Erlbaum. ISBN-10: 0805846816 DRTÍLKOVÁ, I. (2007). Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd. Praha: Galén. ISBN 9788072624478. DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ O. a kol. (2007). Hyperkinetická porucha: ADH. Praha: Galén. ISBN 9788072624195. ENDERBY, P., EMERSON, J. (1996). Does speech and language therapy work? London: Whurr Publishers. ISBN 1-897635-38-9. HAYNES, W. O., PINDZOLA, H. R. (2007). Diagnosis and Evaluation in Speech Pathology. 7th ed. Boston: Allyn & Bacon, 2007. ISBN-10: 020552432X HOLMANOVÁ, J. (2005). Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd.Praha: Septima. ISBN 80-7216-162-8. HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-499-1. CHAPMAN, P., STONE, W. (2008). Social and Communication Development in Autism Spectrum Disorders: Early Identification, Diagnosis, and Intervention. New York: The Guilford Press. ISBN-10: 1593857136 JOHNSON, A. F., JACOBSON, B. (2017). Medical speech-language pathology: a practitioner's guide. Third edition. New York: Thieme, xiii. ISBN 978-1-60406-395-0.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -