Cílem předmětu je získat znalosti z oblasti intervence a psychoterapie poruch chování. Předmět vychází z bio, psycho, socio, spirituálního pojetí osobnosti. Obsah předmětu vychází z psychoterapie a intervence coby způsobů interakce mezi odborníkem a klientem s poruchou chování, které mají potenciál podpořit jeho osobnostní růst. Obsahem předmětu je dále analýza jednotlivých terapeutických škol a jejich následná syntéza do interaktivního přístupu. V rámci předmětu je prostor věnován zejména Integrativní terapii, Kognitivně behaviorální terapii, ACT terapii, Expresivním přístupům a mindfulness přístupům v terapii a intervenci. Předmět zkoumá aktuální pojetí terapie a intervence, včetně forem e ? terapie. Cílem předmětu je také analýza konkrétních kazuistik formou intervizí a odborné diskuse. Po absolvování předmětu bude student schopen orientace v intervence a psychoterapie poruch chování ve výše popsaných rovinách, dále se bude orientovat v tradiční i aktuální literatuře a bude rozumět metodickým aspektům výzkumu tohoto fenoménu. Studijní literatura a studijní pomůcky: CAREY, N. (2012). The Epigenetics Revolution: How Modern Biology Is Rewriting Our Understanding of Genetics, Disease, and Inheritance. Columbia University Press. EVANS, K., M. GILBERT. (2011). Úvod do integrativní psychoterapie. Praha: Triton. Psyché (Triton). HARRIS, R. (2021). ACT jednoduše: terapie přijetí a odhodlání. Přeložil Kateřina BARTOŠOVÁ, přeložil Petr MOŽNÝ. V Praze: Stanislav Juhaňák ? Triton. KOUKOLÍK, F. (2014). Mozek a jeho duše. Praha: Galén. Rüegg, J. C. (2020). Mozek, duše a tělo: neurobiologie psychosomatiky a psychoterapie. Přeložil Jaromír KABÁT, přeložil Kristýna LUCÁKOVÁ. Praha: Portál. SHAFI, R. M. A., E. D. BIEBER, J. SHEKUNOV, P. E. CROARKIN, M. ROMANOWICZ. (2019). Evidence Based Dyadic Therapies for 0- to 5-Year-Old Children With Emotional and Behavioral Difficulties. Frontiers in Psychiatry [online]. 10, 677. ISSN 1664-0640. Dostupné z: doi:10.3389/fpsyt.2019.00677 ŠLEPECKÝ, M., J. PRAŠKO, A. KOTIANOVÁ, J. VYSKOČILOVÁ. (2018). Třetí vlna v kognitivně-behaviorální terapii: nové směry. Praha: Portál. VYBÍRAL, Z., J. ROUBAL, ed. (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál. ZEMITZSCH, A., R. BERNSTEIN, J. JOHNSTON, C. LARSON, D. SIMON, A. SMITH. (2018). THE ON CAMPUS PROGRAM: A SYSTEMIC/BEHAVIORAL APPROACH TO BEHAVIOR DISORDERS IN HIGH SCHOOL. Focus on Exceptional Children [online]. 16. Dostupné z: doi:10.17161/fec.v16i6.7461
|