Cílem předmětu je získat znalosti z klasifikace a diagnostiky poruch chování a emocí, kde jsou tyto chápány v bio, psycho, socio, spirituálním kontextu. Obsahem předmětu je orientace v klasifikacích Poruch chování a emocí (MKN, DSM). Jedná se zejména o: ? F 91.0 porucha chování ve vztahu k rodině (často směřuje k nevlastnímu rodiči) ? F 91.1 nesocializovaná porucha chování (samotářství, agresivita ke spolužákům atd.) ? F 91.2 socializovaná porucha chování (např. dítě je bezproblémové k vrstevníkům, ale s dospělými má konflikty) ? F 91.3 porucha opozičního vzdoru (vyznačující se vzdorovitým a provokativním chováním bez známek agresivity) aj? Obsahem předmětu je i klasifikace (MKN 11), kdy zde budou nahlíženy Duševní, behaviorální a neurovývojové poruchy. Dále bude obsahem předmětu seznámení se s klasifikacemi dalších oborů (speciální pedagogika, psychologie, sociologie). Po absolvování předmětu bude student schopen orientace v klasifikaci poruch chování ve výše popsaných klasifikačních systémech, dále se bude orientovat v tradiční i aktuální literatuře a bude rozumět metodickým aspektům výzkumu tohoto fenoménu. Studijní literatura a studijní pomůcky: Desk reference to the diagnostic criteria from DSM-5. Washington, DC: American Psychiatric Association, c2013 FRANCES, A. (2013). Essentials of psychiatric diagnosis: responding to the challenge of DSM-5. Rev. ed. New York: Guilford Press. HISCOCK, H., E. SCIBERRAS, ed. (2019). Sleep and ADHD: an evidence-based guide to assessment and treatment. [London]: Academic Press, an imprint of Elsevier. HUTYROVÁ, M. (2019). Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál. MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize: obsahová aktualizace k 1.1.2018. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2018. JEDLIČKA, R. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 544 s. JEDLIČKA, R. (2017) Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 280 s. Psyché. MCNORGAN, Ch., C. JUDSON, D. HANDZLIK, J. G. HOLDEN, (2020). Linking ADHD and Behavioral Assessment Through Identification of Shared Diagnostic Task-Based Functional Connections. Frontiers in Physiology [online]. 11, 583005. ISSN 1664-042X. Dostupné z: doi:10.3389/fphys.2020.583005 RIEGEL, K. D., K. KALINA, O. PĚČ (2020). Poruchy osobnosti v 21. století: diagnostika v teorii a praxi. Praha: Portál. SAPOLSKY, R. M. (2019). Chování: biologie člověka v dobrém i ve zlém. Praha: Dokořán.
|