V rámci předmětu bude prezentována koncepce a histografický vývoj komplexní (tj. ucelené, popř. komprehenzivní) rehabilitace v ČR a v zahraničí. Dále jsou vymezeny jednotlivé složky (popř. prostřeky) komplexní rehabilitace v pojetí různých autorů zabývajících se touto problematikou. Je zde popsán kruhový model komplexní rehabilitace, popsána její specifika s ohledem na formu DMO a věk rehabilitovaných. Dále je pak charakterizován mechanismus plánování rehabilitačního procesu, jakož i hodnocení jeho efektivnosti u osob s DMO. Definovány jsou základní principy rehabilitačního procesu a charakterizovány koncepty, metody a postupy aplikovatelné v rámci jednotlivých složek komplexní rehabilitace u osob s dg. dětská mozková obrna. Popsáno je také resortní zajištění komplexní rehabilitace, jakož i její legislativní zakotvení v českém právním systému (popř. v komparaci se zahraničím). Studijní literatura a studijní pomůcky: BIGGE, J., BEST, J. S., HELLER, K. (2010) Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities. New York: Macmillan Publishing Copany. ISBN 0-675-21017-8 BOBATH, B., BOBATH, K. (1975) Motor Developement in the Different Type sof Cerebral Palsy. London: Heinemann Medical books. BROYLES, R. S., TYSON, J. E., HEYNE, E. T. et al. (2000) Comprehensive follow-up care and life threatening illnesses aminy high risk infants. A randimized controlled tiral. J Am Assoc, 25, p. 2070-2076. ČÁDOVÁ, E. et al. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3052-2 ČÁDOVÁ, E. et al. (2012) Metodika práce s žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3308-0 ČÁPOVÁ, J. (2008) Terapeutický koncept "bazální programy a podprogramy" Ostrava: Repronis. ISBN 978-80-7329-180-8 CHOMIAK, J. (2005) Dětská mozková obrna. In DUNGL, P. a kol. Ortopedie. Praha: Grada Publishing, s. 321-348. ISBN 80-247-0550-8 COOPER, J., MAJNEMER, A., ROSENBLATT, B., BIRNBAUM, R. (1995) The determination of sensory deficits in children with hemiplegic cerebral palsy. In JOURNAL OF CHILD NEUROLOGY, p.300-309. FRIEDLOVÁ, K. (2007) Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publisching. ISBN 978-80-247-1314-4 GANGALE, D. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0534-6 HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. et al. (2011) Zředěný život. Praha: Somatopedická společnost. ISBN 978-80-904464-1-0 HAWKINS, P., SHOHET, R. (2004) Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. ISBN 80-7178-715-9 HINCHCLIFFE, A. (2007) Children with Cerebral Palsy. A Manual for Therapist, Patents and Community Workers. London: Sage Publication Ltd. ISBN 978-81-7829-720-0 JAKOBOVÁ, A. (2007) Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, PdF. ISBN 978-80-7368-488-4 JANDA, V. a kol. (2004) Svalové funkční testy. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0722-5 JANKOVIC, J. et al. (2015) Neurology in Clinical Practice. 7. Vyd. Elsevier. ISBN 978-0323287838 JANKOVSKÝ, J. (2006) Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton. ISBN 80-7254-730-5 JANKOVSKÝ, J., PREIFFER, J., ŠVESTKOVÁ, O. (2005) Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. České Budějovice : Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 80-7040-826-X JEBAVÁ, Z. (1993) Míčkování. Praha: Adonis. KÁBELE, F. (1988) Rozvíjení hybnosti a řeči dětí s dětskou mozkovou obrnou. Praha. KANTOR, J. et al. (2013) Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3709-5
|