|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je ucelený vhled do okruhu specifických vývojových poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších příbuzných skupin poruch) v kontextu soudobých i historicky podložených vědecko-výzkumných poznatků z oboru speciální pedagogiky s aplikací náhledu neurologického, psychologického, lingvistického a s přímou kontinuální reflexí do moderních edukačních přístupů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je ucelený vhled do okruhu specifických vývojových poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších příbuzných skupin poruch) v kontextu soudobých i historicky podložených vědecko-výzkumných poznatků z oboru speciální pedagogiky s aplikací náhledu neurologického, psychologického, lingvistického a s přímou kontinuální reflexí do moderních edukačních přístupů. Součástí předmětu bude kritická analýza a komparace náhledů na terminologii a klasifikaci (v návaznosti na klasifikaci WHO), incidenci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku, intervenci, prevenci a prognózu specifických vývojových poruch učení, včetně legislativního zakotvení edukace a intervence, využití moderních přístrojových a didaktických materiálů a pomůcek a ICT technologií s akcentem na kritickou analýzu vědeckých výsledků efektivity jejich využití. Předmět rovněž zahrnuje problematiku konceptu tzv. neverbálních poruch učení zasahujících do mnoha dalších forem narušení (poruchy praxie, hyperlexie, apod.) a kontinuální transformaci primárních symptomů specificky narušeného vývoje řeči (vývojové dysfázie) či foneticko-fonologických poruch, vazby na problematiku specifických poruchy pozornosti (ADD, ADHD) či chování, specifických vývojových poruch motorických funkcí apod. Neopomenuty budou rovněž tzv. pseudo- poruchy učení. Zvláštní pozornost bude věnována interdisciplinárním vztahům a specifikaci postavení speciálního pedagoga v jednotlivých vývojových úrovních (spolupráce s logopedy, neurology, pediatry, pedagogy na preprimárním, primárním, sekundárním a terciárním stupni vzdělávání), v průběhu kterých se mohou manifestovat symptomy deficitů dílčích funkcí či již přímo specifické vývojové poruchy učení. Velký důraz bude kladen na komparaci tuzemského přístupu se zahraničími koncepty a na respektování vývojových specifik v jednotlivých věkových obdobích.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu
|
|
Doporučená literatura
|
-
KUCHARSKÁ, A. (ED.). (1994). Specifické poruchy učení a chování.. Praha: Portál.
-
MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
-
PACLT, I. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada.
-
Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava poruch učení a chování. Praha: Portál. Praha: Portál.
|