Předmět: Symptomatic (secondary) speech, communication and language disorders

« Zpět
Název předmětu Symptomatic (secondary) speech, communication and language disorders
Kód předmětu USS/XGSYR
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
The objective of the discipline is a deep analysis and comparison of previous and contemporary evidence-based scientific and research findings in the area of symptomatic speech disorders, both as the primary or secondary symptoms. In terms of content, the discipline covers symptomatic speech disorders in persons with sensory (hearing and visual) impairment or combined dual forms (deafblindness), symptomatic speech disorders in persons with intellectual and somatic disability, symptomatic speech disorders in persons with neurological diseases, persons with psychiatric diagnoses, persons with multiple disabilities, persons with autism spectrum disorders, persons with syndromic disorders (with an emphasis on Down syndrome), and other syndromes associated with disrupted communication ability and symptomatic speech disorders in persons with ADD, ADHD, specific developmental disorders of academic skills and behavioural disorders. The discipline covers a synthesis of knowledge from propaedeutic and related fields published in domestic and foreign scientific resources. The discipline includes etiological relationships with various groups of symptomatic speech disorders, consequences in the area of differential diagnostics and diagnostic intervention, and interventions based on interdisciplinary special educational and speech-language therapeutic aspects. Cílem předmětu je hlubší analýza a komparace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků z oblasti symptomatických poruch řeči, ať již jako primárního či sekundárního symptomu. Obsahem budou symptomatické poruchy řeči u osob se senzorickým - sluchovým a zrakovým postižením či u jejich kombinovaných duálních forem (huchoslepota), symptomatické poruchy řeči u osob s mentálním a somatickým postižením, symptomatické poruchy řeči u osob s neurologickým onemocněním, u osob s psychiatrickou diagnózou, u osob s kombinovaným postižením, u osob s poruchami autistického spektra, u osob se syndromovými vadami (s akcentem na důrazem na Downův syndrom, a další syndromy spojené s narušenou komunikační schopností a symptomatické poruchy řeči u osob s ADD, ADHD, specifickými vývojovými poruchami akademických dovedností a poruchami chování. Součástí bude syntéza poznatků z propedeutických a příbuzných disciplín tuzemských i zahraničních publikovaných vědecky podložených zdrojů. Součástí předmětu budou především etiologické vazby ve vztahu k symptomatologii jednotlivých skupin symptomatických poruch řeči, konsekvence do oblasti diferenciální diagnostiky a diagnostické intervence a následně intervenčního přístupu s využitím mezioborových speciálněpedagogických edukačních a logopedických terapeutických vazeb. List of recommended literature and materials/Studijní literatura a studijní pomůcky: BERK, L. E. (2013) Child development. Ninth edition. Boston: Pearson, xix, 652 stran. ISBN 978-0-205-19766-8. BEUKELMAN, D. R., MIRENDA, P. A. (2013) Augmentative and alternative communication: supporting children and adults with complex communication needs. 4th ed. Baltimore: Paul H Brookes, xv. ISBN 978-1-59857-196-7. BUDSON, A. E., SOLOMON, P. R. (2016) Memory loss, Alzheimer's disease, and dementia: a practical guide for clinicians. 2nd edition. Edinburgh: Elsevier, [2016]. xviii, 258 stran. ISBN 978-0-323-28661-9. CAFIERO, J. M. (2005) Meaningful Exchanges For People With Autism: An Introduction To Augmentative & Alternative Communication (Topics in Autism). Bethesda: Woodbine House. ISBN-10: 1890627445. CLARE, A. (2016) Communication & interaction in the early years. Los Angeles: SAGE, xii. ISBN 978-1-4739-0677-8. DECKER, T. N., CARELL, T. D. (2004) Instrumentation: An Introduction for Students in the Speech and Hearing Sciences. 3rd ed. Lawrence Erlbaum. ISBN-10: 0805846816 ENDERBY, P., EMERSON, J. (1996) Does speech and language therapy work? London: Whurr Publishers. ISBN 1-897635-38-9.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -