Předmět: Speech fluency disorders

« Zpět
Název předmětu Speech fluency disorders
Kód předmětu USS/XGPPL
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
The objective of the discipline is to provide a detailed analysis of the area of speech fluency disorders - balbuties (stammer) and tumultus sermonis (jabber) using previous and contemporary evidence-based scientific and research findings published by Czech as well as international professionals in the area of speech-language pathology, neurology and other relevant fields. Focus in on the transformation of relevant terminology in relation to WHO and other institutions' definitions, critical analysis of the development of the perception of speech fluency disorders in history and present, classification of disrupted speech fluency from specific perspectives, development of etiologies of speech fluency disorders and their comparison, symptomatology (description of primary and secondary symptoms of balbuties and their effect on disrupted co-verbal behaviour, psychosomatic symptoms, negative effect on the area of self-assessment and communication pragmatics and other consequences. The discipline also includes diagnostics and differential diagnostics, intervention and therapy, prevention and prognosis of speech fluency disorders, comparison of domestic diagnostic and intervention approaches and methods, significant personalities and literature, special methodological and technical aids and instrumentation, and interdisciplinary cooperation. Cílem předmětu je podrobná analýza zkoumání v oblasti poruch plynulosti řeči - balbuties (koktavosti) a tumultu sermonis (breptavosti) s využitím historicky podložených aktuálních vědecko-výzkumných poznatků publikovaných tuzemskými i zahraničními odborníky z oboru logopedie, neurologie a dalších relevantních oborů. Předmětem bude posun základní terminologie ve vztahu k vymezení WHO a dalších institucí, kritický náhled na vývoj vnímání poruch plynulosti řeči v historii a současnosti, klasifikace narušené plynulosti řeči dle specifických hledisek, vývoj náhledů na etiologii narušení plynulosti řeči a jejich komparace, symptomatologie (popis primární a sekundárních symptomů balbuties a jejich vlivu na vznik narušení koverbálního chování, psychosomatické příznaky, negativní dopad na oblast sebehodnocení a pragmatiky komunikace a další důsledky. Dále se předmět bude zabývat diagnostikou a diferenciální diagnostikou, intervencí a terapií, prevencí a prognózou narušení plynulosti řeči, komparací tuzemských diagnostických a intervenčních přístupů a metod, profilujícími osobnostmi a literaturou, speciálními metodickými, technickými a přístrojovými pomůckami a interdisciplinární spoluprácí. List of recommended literature and materials/Studijní literatura a studijní pomůcky: DAVIDOW, J. H., SCOTT, K. A. (2014). Intrajudge and Interjudge Reliability of the Stuttering Severity Instrument-Fourth Edition. American Journal of Speech-Language Pathology. 26, 4, 1105-1119, ISSN: 10580360. EAGLE, C. (2013). Dysfluencies : On Speech Disorders in Modern Literature. New York: Bloomsbury Academic. ISBN: 9781623563325. GUITAR, B. (2006). Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. 3rd ed. Baltimore: Lippncott Wlliams&Wilkins. ISBN 0-7817-3920-9. KELMAN, E., NICHOLAS, A. (2015). Practical intervention for early childhood stammering: Palin PCI approach. London: Speechmark. xv, A speechmark practical therapy resource. ISBN 978-0-86388-667-6. MANNING, W. H. (2009). Clinical Decision Making in Fluency Disorders. 3rd ed. San Diego: Singular Pulbishing Group. ISBN 9781418067304 OTTRELL, S. (2013). Can I Tell You About Stuttering?: A Guide for Friends, Family and Professionals. [N.p.] : Jessica Kingsley Publishers. PACKMAN, A., ATTANASIO, J. S. (2004). Theoretical Issues in Stuttering. New York, Psychology Pres. ISBN 978-1-84169-303-3

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -