The objective of the discipline is to provide a deep comprehensive insight into the issue of disrupted speech development in all its dimensions and in the contemporary and historical context. The discipline focuses on language-related developmental deficits from the perspective of disrupted speech development as the dominant impairment, specific language impairment - developmental dysphasia (in an international context of SLI), central auditory processing disorders (in an international context of CAPD), semantic-lexical and semantic-pragmatic disorders, phonological developmental disorders and other forms of related disorders. Focus in on the application of scientific and research findings in this area, use of multidisciplinary resources, and a synthesis of domestic and international scientific findings. Special attention will be paid to factual functions and their relationship with cerebral activity, especially in terms of hemispheric specialization and coordination. The issue will be analysed in the context of terminology, incidence, etiology, classification, symptomatology, diagnostics, intervention and therapy, prevention and prognosis. The discipline is based on the knowledge of special education, medicine, psychology, and linguistics. Focus is on the concept of speech development in a direct differential-diagnostic and interdisciplinary context, especially in the area of pervasive developmental disorders, intellectual disability, hearing impairment, disruption of the graphical form of speech, calculia, musia and praxia, mutism, acquired phatic disorders, but also in the context of the respective cultural and language background. The discipline analyses the manifestations of disrupted speech development in various aspects of communication ability, secondary symptomatology, transformation of symptoms, association with intellect structure diagnosis - neuropsychological principle of contemporary perspectives of specific language impairment, special methodological and technical aids and instrumentation. Cílem předmětu je hlubší komplexní vhled do problematiky narušeného vývoje řeči ve všech jeho dimenzích, v soudobém i historickém kontextu. Obsahem budou jazykově podmíněné vývojové deficity konkrétně z pohledu narušeného vývoje řeči jakožto dominujícího narušení, specificky narušeného vývoj řeči - vývojové dysfázie (v relevanci se zahraničním pojetím SLI), poruchy centrálního zpracování auditivního signálu (v relevanci se zahraničním pojetím CAPD), sémanticko-lexikální a sémanticko-pragmatické poruchy, vývojové fonologické poruchy a další formy souvztažných narušení. Důraz bude kladen na aplikaci vědecko-výzkumných poznatků v této oblasti s využitím multioborových zdrojů a syntézy odborných poznatků tuzemských i zahraničních. Zvláštní pozornost bude věnována fatickým funkcím a jejich vztahu k cerebrální aktivitě, zvláště na úrovni hemisferální specializaci a koordinaci. Problematika bude zkoumána ve vztahu k terminologii, incidenci, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, intervenci a terapii, prevenci a prognóze. Aplikovány budou poznatky z oblasti speciálněpedagogických, lékařských, psychologických a lingvistických disciplín. Komparováno bude vnímání pojetí narušeného vývoje řeči v přímých diferenciálně-diagnostických a intradisciplinárních souvislostech především v oblasti pervazivních vývojových poruch, mentálního postižení, sluchového postižení, narušení grafické formy řeči, poruch kalkulie, muzie a praxie, mutismu, získaných fatických poruch, ale také v kontextu vlivu kulturně-jazykového zázemí. Zkoumány budou projevy narušeného vývoje řeči v jednotlivých složkách komunikační schopnosti, sekundární symptomatologie, transformace symptomů, souvislosti s diagnostikou struktury intelektu - neuropsychologická podstata moderních náhledů na specificky narušený vývoj řeči, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
|