|
Vyučující
|
-
Smrčková Alžběta, Mgr.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Kozáková Zdeňka, doc. Mgr. DiS., Ph.D.
-
Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
-
Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Müller Oldřich, Mgr. Ph.D.
-
Špinarová Gabriela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do psychopedie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy oboru Psychopedie, hlavně s jeho pojetím, odbornou terminologií, historií a klíčovými diagnostickými skupinami klientů včetně jejich postavení v systému ucelené rehabilitace. Výukové teze: - Psychopedie jako vědní disciplína, její postavení v systému věd. - Psychopedická odborná terminologie. - Psychopedická klientela v kontextu Mezinárodní klasifikace nemocí a dalších klasifikačních systémů. - Historie péče o osoby s mentálním postižením či jinou duševní poruchou. - Psychopedická klientela v systému ucelené rehabilitace. - Společenské postavení osob s mentálním postižením či jinou duševní poruchou. - Právní postavení osob s mentálním postižením či jinou duševní poruchou. Povinná: ČERNÁ, M. (2008). Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-2461-565-3. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. (2012). Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada. ISBN 978-80-2473-829-1. VALENTA, M., MÜLLER, O. (2013). Psychopedie. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-187-6. Doporučená: DOLEJŠÍ, M. (1978). K otázkám psychologie mentální retardace. Praha: Avicenum. MÜLLER, O. (2001). Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Olomouc: UP. ISBN 978-80-2440-207-9. PIPEKOVÁ, J. (2006). Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD. ISBN 978-80-8663-340-4. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. (2006). Mentální retardace: vzdělávání, výchová, sociální péče. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-060-3. VALENTA, M. a kol. (2012). Katalog posuzování míry SVP II. pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: UP.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Podmínkou je min. 80 % aktivní účast ve cvičení. Vědomosti studenta budou ověřovány písemným testem v rozsahu přednášek, cvičení a základní literatury.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Švarcová, I. (2007). Mentální retardace. Praha: Portál.
-
VALENTA, M. - KREJČÍŘOVÁ, O. (1992). Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP.
-
VALENTA, M. - MŰLLER, O. (2003). Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Portál.
|