Studenti se v rámci předmětu etopedie seznámí s principy a postupy týkající se výchovy, vzdělávání a integrace dětí, mládeže a dospělých, kteří mají poruchu emocí a chování. Předmět je koncipován a strukturován v souladu s logickou sousledností a jednotlivá témata odráží společenskou důležitost probíraných jevů. Důraz je kladen na problematiku disociálního a agresivního chování jednotlivců a celých skupin, podstatnou část výuky tvoří strategie zvládání nežádoucích projevů chování včetně nápravných fází. Velká část výuky je rovněž věnována analýze rodičovského zázemí delikventů a analýze dalších negativních vlivů, které ovlivňují školní výkonnost jedinců, dále jejich rodinný život a profesionální růst. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: BENDL, S;, HANUŠOVÁ, J.;LINKOVÁ, M.: (2016) Žák s problémovým chováním. Praha: Triton JEDLIČKA, R. (2015) Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada. MARTÍNEK, Z.: ( 2020) Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada. MATOUŠEK, O. (2020) Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál. MÜHLPACHR, (2001) Sociální patologie. Brno: nakladatelství MU NAVRÁTIL, S.; MATTIOLI, J.: (2018) Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada. NEŠPOR, K. (2003) Návykové chování a závislost. Praha: Portál. PÖTHE, P. (2020) Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada. SLOMEK, Z. (2010) Etopedie. Praha: nakl. Univerzita J.A. Komenského. Doporučená literatura: KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 1995. ISBN 80-85824-20-5. KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. (2007) Sociální patologie. Hradec Králové, Gaudeamus. NEŠPOR, K. (2006) Už jsem prohrál dost. Praha: Sportpropag. VALENTA, M. a kol. (2017 Dramaterapeutická intervence u osob se závislostí. Olomouc: Vydavatelství UP
|