Cílem předmětu Specifické intervenční techniky pro logopedy je prohloubit didaktické, intervenční a terapeutické schopnosti a dovednosti v kontextu moderních trendů a přístupů využívaných u osob s omezením hybnosti. Výuka předmětu zahrnuje teoretický výklad, praktický nácvik, diskuzi i rozbor případových studií. Studenti budou navíc v teoretické rovině seznámeni s metodami a technikami, jež sami nemohou erudovaně aplikovat bez dalšího (doplňujícího) vzdělání formou kurzů, výcviků nebo navazujícího studia. Výukové teze: " Procesy speciálněpedagogické intervence u žáků s omezením hybnosti a metody a postupy využívané v rámci těchto procesů (procesy adaptační, interakční, komunikační, sebeobslužné, osobnostního rozvoje a další). " Moderní přístupy v diagnostice a intervenci (dynamická diagnostika a její ukázky, teorie zprostředkovaného učení, teorie strukturální kognitivní modifikace, FIE a další). " Přístupy klinické lingvistiky v problematice anartrie, terapie psaného jazyka a rozvoji komunikace. " Fyzioterapeutické a ergoterapeutické přístupy (význam fyzioterapie a ergoterapie, metody, kompenzační pomůcky, nácvik polohování a přesunů osob s těžkým tělesným postižením, aplikace kompenzačních a adaptačních strategií). " Využití kreativních přístupů a prvků psychoterapie v rehabilitaci pro behaviorální modifikaci, rozvoj funkční schopnosti, nácvik aktivit, podporu interakce a vztahového procesu. " Stimulační metody - nácvik prvků z Bazální stimulace, Míčkové facilitace, Dotykové terapie, Snoezelenu, Melodicko-intonační terapie atd.
|