| Název předmětu | Smyslová výchova postižených dětí |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KUSMV |
| Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Obsahem disciplíny je, aby se studenti postupně seznámili se základní problematikou smyslové výchovy postižených osob, a to jak v období raném, předškolním, školním i v období, kdy postižené osoby již dosáhly dospělosti. Smyslová výchova je základním předpokladem pro rozvoj komunikace, učení, paměti atd. Posluchači si mají během výuky osvojit jak teoretické, tak praktické poznatky, aby tyto mohli dále využívat v praxi při výuce postižených osob.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi rozvoje smyslů jako důležitých kompenzačních mechanismů dítěte se zdravotním postižením. Náplní předmětu jsou i možnosti rozvoje zraku nejen ve smyslu zrakové stimulace, ale i multisenzoriálního přístupu. Tématické okruhy: - Multisenzoriální přístup u dětí se SVP. - Smyslová výchova, jako odraz rozvoje nižších kompenzačních činitelů. - Smyslová výchova jako prevence vzniku NKS, deprivace i SPU. - Smyslová výchova u dětí se senzorickým postižením. - Smyslová výchova u dětí s MP, PAS a ohrožením sociálního vývoje. - Praktické ukázky a praktická cvičení. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., KRAMOSILOVÁ, Z. (2016). Zrakový trénink a jeho podmínky = Visual training and its conditions. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5096-4. FIDLEROVÁ, D. (2015). Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. [Pardubice]: [nakladatel není známý]. ISBN 978-80-260-9209-4. POLÁKOVÁ, P. (2019). Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: pozorné a spokojené dítě. Vydání 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0760-5. CHAJDA, R. (2016). Poznej své smysly: všetečné otázky, luštění a zábavné experimenty. 1. vydání. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1050-2. OREL, M. a kol. (2010). Člověk, jeho smysly a svět. Vyd. 1. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-247-2946-6. RŮŽIČKA, R. (2002). Cvičení k posílení smyslů. 1. vyd. Hradec Králové: Svítání plus. ISBN 80-86601-01-3. KEBLOVÁ, A., LINDÁKOVÁ, L., NOVÁK, I. (2000). Náprava poruch binokulárního vidění. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-121-0. VÍTKOVÁ, M., a kol. (1999). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido. ISBN 80-85931-75-3. GRÜNEROVÁ-LIPPERTOVÁ, M. (2020). Multisenzorická stimulace. První vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-447-7. JANKŮ, K. (2018). Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Vydání: první. Opava: Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě. ISBN 978-80-7510-335-2. Doporučená literatura: KEBLOVÁ, A. (1999). Sluchové vnímání u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-080-X. KEBLOVÁ, A. (1999). Hmat u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-085-0. KEBLOVÁ, A. (1999). Čich a chuť u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-081-8. RABENHAUPTOVÁ, H., VOJTOVÁ, H. (2021). Cvičení šité na míru, aneb, Jak se cvičí Smyslovka: smyslová aktivizace. Frýdek-Místek: JOKL. ISBN 978-80-88070-09-2.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Vytvoření pomůcky využitelné v praxi (po diskusi s vyučující) a 70% účast na výuce |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |