| Název předmětu | Logopedie |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KULOG |
| Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Cílem je přiblížit posluchačům základy předmětu logopedie jako samostatné vědecké disciplíny, studijního oboru a profese se zaměřením na jednotlivé resorty. Po absolvování předmětu bude student schopen definovat cíle logopedie, základní typy narušené komunikační schopnosti orientovat se v základech organizace logopedické péče v České republice a v základní komparaci se zahraničním pojetím. Výukové teze: - Předmět a cíle logopedie - nastiňuje jeho postavení v systému věd, pojem narušená komunikační schopnost a jeho pojetí v České republice a v zahraničí. - Organizace poskytování logopedické péče v ČR a ve světě - péče v jednotlivých resortech. Důraz na působení logopedů ve školském resortu. Spolupráce speciálního pedagoga s klinickou logopedickou sférou. Aspekty výchovy. - Historie vývoje oboru logopedie - stručný přehled jednotlivých etap se vztahem k aktuálnímu pojetí. Počátek institucionální logopedické péče. Vztah k vývoji speciální pedagogiky. Aspekty výchovy. - Klasifikace narušené komunikační schopnosti - stručná charakteristika hlavních okruhů a typů, včetně terminologie. Specifika jednotlivých věkových kategorií. Aspekty výchovy. - Základní přehled symptomatologie vybraných forem narušené komunikační schopnosti. Specifika jednotlivých věkových kategorií. Aspekty výchovy. - Základy logopedické diagnostiky s akcentací problematiky poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. Aspekty výchovy. - Základy logopedické intervence v oblasti poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. Aspekty výchovy. - Základní přehled o typech využití alternativní a augmentativní komunikace. Charakteristika hlavních metodik a postupů u osob se symptomatickými poruchami řeči a s kombinovaným postižením. Aspekty výchovy. - Logopedické přístroje, didaktické a technické pomůcky, využití počítačového softwaru v diagnostice a intervence narušené komunikační schopnosti ve starším školním věku, v adolescenci a v dospělosti. Aspekty výchovy. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti o oboru Logopedie v různých kontextech a resortních souvislostech. Součástí bude přehled historie oboru v návaznosti na aktuální trendy a srovnání se zahraničním pojetím. Dále se studenti budou zabývat vývojem řeči a návaznými obtížemi logopedického charakteru v přesahu do dospělosti. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozhovor
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |