Předmět: Inkluzivní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní pedagogika
Kód předmětu USS/KUINP
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kameník Jiří, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Inkluzivní pedagogika definování termínu, související pojmy (heterogenita, diverzita, jinakost, odlišnost, rovné příležitosti, intaktní a běžná populace, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, segregace, exkluze, mainstreaming, multikulturality, kulturně-jazykově odlišné prostředí, žák-cizinec, a další). 2. Vývoj pojetí inkluzivní pedagogiky v České republice a ve světě (vliv politiky Evropské unie, vliv severských zemí, USA), stručný vstup do historie inkluzivní pedagogiky hlavní milníky, události, osobnosti inkluzivní pedagogiky a inkluzivních principů, postojů především zákon IDEA, Úmluva o právech dítěte, prohlášení ze Salamancy, přijetí inkluze v ČR na úrovni MŠMT kdy a na co navazuje. 3. Role Evropské agentury pro rozvoj speciální pedagogiky vývoj a aktuální aktivity organizace, vliv na rozvoj inkluzivní pedagogiky v zemích EU. Vztah k politice UNICEF, UNESCO a dalších organizací zabývajících se rozvojem vzdělávání a inkluzivními trendy. 4. Standardy inkluzivního vzdělávání definování existujících standardů inkluzivního vzdělávání v zahraničí, koncipování standardů inkluzivního vzdělávání v České republice. Především tzv. podpůrná opatření. 5. Metody inkluzivní pedagogiky specifika inkluzivního vzdělávání akomodace inkluzivního prostředí. Specifika multikulturní inkluzivní pedagogiky. Evaluace v inkluzivní pedagogice hodnocení míry a kvality inkluze. Indexy inkluze. Popis vybraných metod inkluzivní pedagogiky (především metody ko-teachingu a ko-treatingu, kooperativní a paralelní učení a výuka). 6. Rizika inkluzivní pedagogiky potencionální limitace inkluzivní pedagogiky (vliv předsudků, rodiny, managementu škol, klima školy, ableismu, kvality a včasnosti adekvátní diferenciální diagnostiky vzdělávacích potřeb jedinců a dalších faktorů na akceptaci, popřípadě úspěšnosti inkluzivní pedagogiky. 7. Osobnost inkluzivního pedagoga profil inkluzivního učitele, aplikace výsledků mezinárodních výzkumů a analýz v oblasti inkluzivní pedagogiky, pregraduální a celoživotní příprava na požadavky inkluzivní pedagogické praxe ze strany učitelů, poradenských, klinických pracovníků. 8. Informační zdroje k inkluzi - příklady dobré praxe inkluzivní pedagogiky, konkrétní návrhy možností vytváření inkluzivního edukačního prostředí. Přesah inkluzívních principů do poradenské a klinické praxe. Webové stránky, společnosti, odkazy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení studentů s hlavními principy, filozofickými a metodickými východisky inkluzivní pedagogiky v kontextu mezinárodního i tuzemského pojetí začleňování osob s různými typy diverzity při respektování principu rovných příležitostí. Důraz bude kladen na propojení s oblastí pedagogiky, speciální pedagogiky, učitelství, stejně jako poradenského, klinického a sociálního systému. Student bude po absolvování předmětu schopen definovat pojem inkluzivní pedagogika, orientovat se v základních postojích inkluzivní pedagogiky, získá stručný přehled historického vývoje inkluzivních trendů, stejně současných legislativních a politicko-demograficky podmíněných změn (determinovaných EU apod.) s důrazem na aplikaci a rozvoj získaných poznatků v jednotlivých oborových metodikách a didaktikách. Studijní literatura a studijní pomůcky: FINKOVÁ, D. A KOL. (2021). Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením [online]. [Brno]: [Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky]. 1 online zdroj [cit. 2022-09-15]. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/knihovna/findetin.zip. LECHTA, V., BIZOVÁ, (EDS.) Key compontents of inclusive education. Berlin: Peter Lang. ISBN 978-631-76658-7. Bratislava: VEDA: Publishing House of the Slovak Academy of Sciences. ISBN 978-80-224-1713-6. GARGIULO, R. M (2021). Special education in Contemporary Society 4. And Introduction to Exceptionality. Thousand Oaks (CA): SAGE Publications, 2012. ISBN 974-4129-9695. DOKOUPILOVÁ, I. et al. (2017). Rodina a dítě se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Paido. 107 stran. ISBN 978-80-7315-262-8. DOLEŽALOVÁ, L et al. (2020). Inkluze žáků se zdravotním postižením z pohledu lékaře, psychologa a pedagoga: osvětové aktivity na podporu inkluzivního vzdělávání. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 138 stran. ISBN 978-80-210-9596-0. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3070-7. HANÁKOVÁ, A. a kol. (2021). Přístupnost v kontextu osob se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: UP. 268 stran. ISBN 978-80-244-6059-8.HUTYROVÁ, M., ZEDKOVÁ, V. (Eds.) Speciální a inkluzivní vzdělávání a role speciální pedagogiky. Sborník z XIII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a I. Tyflopedické konference. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3364-6. KOPEČNÝ, P. et al. (2018). Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 150 stran. ISBN 978-80-210-9206-8. LECHTA, V. A KOL. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. IABN 978-80-262-1123-5 LECHTA, V. (Eds.) (2010). Transdisciplinárne aspekty inkluzívnej pedagogiky. Transdisciplinäre Aspekte der Inklusiven Pädagogik. Bratislava: EMIT. LECHTA, V. a kol. (2021). Výchovný aspekt inkluzívnej edukácie a jeho dimenzie. Bratislava: Iris. ISBN 978-80-89256-89-1. LECHTA V. (Ed.) (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
GARGIULO, R. M. (2012). Special education in Contemporary Society 4. And Introduction to Exceptionality. ThousandOaks (CA): SAGE Publications. ISBN 974-4129-9695. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing. ISBN: 978-80-247-3070-7 HUTYROVÁ, M., ZEDKOVÁ, V. (Eds.). (2013). Speciální a inkluzivní vzdělávání a role speciální pedagogiky. Sborník z XIII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a I. Tyflopedické konference. Olomouc: VUP. ISBN 978-80-244-3364-6. Lechta, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. IABN 978-80-262-1123-5 LECHTA, V. (Eds.) (2010a). Transdisciplinárne aspekty inkluzívnej pedagogiky. Transdisciplinäre Aspekte der InklusivenPädagogik. Bratislava: EMIT. LECHTA, V. A KOL. (2012). Výchovný aspekt inkluzívnejedukácie a jeho dimenzie. Bratislava: Iris.. ISBN 978-80-89256-89-1. LECHTA V. (Ed.) (2010b). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: PortálISBN 978-80-7367-679-7. LECHTA, V. (Eds.) (2011). Inkluzívna edukácia ako multidimenzionálny výchovný problém.. Bratislava: Iris. ISBN 978-80-89256-69-3 MICHALÍK, J a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého PdF, 2012, ISBN 978804433721 MICHALÍK, Jan, a kol. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část I. (hmotněprávní a procedurální standardy, dokumentace a vybrané vzory v činnosti SPC). Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3050-8. PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ. M. (2013). Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978 -80 -210 -6457 -7. SpecialNeedsEducation Country Data 2012. (2013) Odense, Denmark: EuropeanAgencyforDevelopment in SpecialNeedsEducation. ISBN: 978-87-7110-417-2 (Electronic). Dostupné na http://www.european-agency.org/publications/ereports/sne-country-data-2012/SNE-Country-Data2012.pdf . VALENTA, M. A KOL.Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní