|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Konkrétní doporučované metodické postupy logopedické intervence u osob s koktavostí, diferencované podle věkových kategorií, s akcentací psychoterapeutického působení, u dětí předškolního a mladšího školního věku orientované na kooperaci s rodiči. Terapeutické přístupy v rámci tzv. tvarování plynulosti a modifikace koktavosti. Možnosti korekce s uplatněním technik založených na zpětné sluchové vazbě (opožděná zpětná sluchová vazba - DAF, metronomově řízená řeč - Pacer, bílý šum).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: " Student se orientuje v možnostech logopedické intervence u klientů s koktavostí, a to diferencovaně s ohledem na věk klienta. " Student zná rozdíly mezi přístupy tvarování plynulosti řeči a modifikace koktavosti. " Student navrhuje možnosti logopedické intervence ve smyslu nepřímých, přímých, kombinovaných způsobů terapie koktavosti. " Rozlišuje mezi měkkými a tvrdými terapiemi, připravuje se na aplikaci desenzibilizace u klientů s fixovanou, resp. chronickou koktavostí. " Dokáže navrhnout vhodné přístupy, jak podpořit komunikaci u osob s koktavostí. Témata: " Logopedická diagnostika, intervence, prevence koktavosti. " Praktický nácvik, rozbor videonahrávek, audionahrávek klientů s koktavostí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
-
Lechta, V., Králiková, B., & Wdowyczynová, M. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (1994). Čtení o koktavosti. Praha : Portál.
-
Peutelschmiedová, A. (2008). Koktavost v kazuistikách. Úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada.
-
PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2009). Logopedické poradenství.. Praha: Grada.
-
Peutelschmiedová, A. (2005). Techniky práce s balbutiky. Olomouc: Univerzita Palackého.
|