Cílem disciplíny je připravit studenty na efektivní vytváření požadovaných klíčových kompetencí, které jsou formulovány ve vzdělávacích programech a kurikulárních dokumentech pro edukaci žáků se sluchovým postižením. Připravit studenty na efektivní realizaci speciálněpedagogického poradenství, umožnit vytvoření požadovaných kompetencí v takovém rozsahu, aby byl absolvent schopen poskytovat speciálněpedagogické, poradenské a intervenční služby žákům se sluchovým postižením, které povedou k dosažení stanovených vzdělávacích cílů při respektování individuálních kognitivních a senzorických dispozic žáků se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky zahrnuje seznámení se způsoby, prostředky a postupy vytváření funkčního audioorálního dorozumívacího systému, který umožní žákovi se sluchovým postižením získat náležité klíčové kompetence a komunikační kompetence ve vizuálněmotorických a audioorálních dorozumívacích systémech. Součástí výuky je osvojení specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s dětmi se sluchovým a dalším přidruženým postižením zraku, intelektu a hybnosti. Výukové teze: - Specifika kurikula žáků se sluchovým postižením ve speciálních a integrovaných podmínkách. - Vytváření klíčových kompetencí žáků se sluchovým postižením v kontextu druhu a stupně sluchového postižení. - Předpoklady vytváření komunikačních kompetencí žáků se sluchovým postižením. - Postupy, způsoby a prostředky vytváření jazykové kompetence - audioorální komunikační systémy. - Psycholingvistické a sociolingvistické aspekty komunikace žáků se sluchovým postižením. - Charakteristické rysy mluvní produkce žáků se sluchovým postižením. - Surdopedická intervence zaměřená na rozvoj sluchové percepce - Specifika surdopedického poradenství ve školním věku u žáků se sluchovým postižením - Uvědomění jazyka a jazyková akvizice I. - Společenství osob se SP ve většinové společnosti - Osobnost žáka, žák v osobnostním pojetí. - Rizikové projevy v chování dětí se SP - Diagnostika školní připravenosti u dětí se SP - Rodina jako suportivní element dětského vývoje.
|