Cílem předmětu je zprostředkování základních aktuálních teoretických, didaktických a praktických poznatků v oblasti specifických poruch učení a analýza možností jejich konkrétního uplatnění v rámci vzdělávání žáků a studentů v rámci vzdělávání na druhém stupni základních a na středních školách. Studenti budou po absolvování studia schopni definovat základní typy specifických poruch učení, orientovat se v jejich příčinách a základních aspektech diagnostiky a intervence. 1. Vstup do vývojových poruch učení - hlavní etapy historie, osobnosti, vliv dalších oborů, instituce a organizace péče o děti a dospělé s SVPU. Geneze zájmu o problematiku SVPU a vztah jednotlivých etap k modernímu pojetí SVPU. Komparace názorů na SVPU v minulosti a dnes v souvislosti s jednotlivými profesními (odbornými) skupinami (psychologové, lékaři, pedagogové, apod.). 2. Terminologie a klasifikace specifických (vývojových) poruch učení - srovnání aktuálních poznatků a změn klasifikací WHO, DSM V., MKF.; vztah verbálních a neverbálních poruch učení, dyspraxie a DCD porucha 3. Etiologie vývojových poruch učení - Komparace historických i současných etiologických koncepcí v oblasti SVPU, jejich význam v procesu formování diagnostických a intervenčních postupů (lateralita, vnímání, dědičnost, fonologické dovednosti, apod.). 4. Primární a sekundární symptomatologie specifických poruch učení - problematika komunikačních a interakčních obtíží vyplývajících z příbuznosti poruch učení a chování s poruchami verbální i neverbální komunikace, poruch pozornosti a aktivity v období staršího školního věku, pubescence a adolescence. Neverbální poruchy učení, dyskalkulie, dyspraxie a DCD porucha a tzv. atypické (jiné) poruchy učení - dysmuzie, dyspinxie. 5. Vztah specifických poruch učení a aktuálních trendů inkluzivního a multikulturního vzdělávání v ČR i v zahraničí. Transformace obtíží vyplývajících z aktuálních specifik multilingvismu a multikulturalismu - dezinterpretace důsledků bilingvismu, zásady aplikace multikulturního přístupu v edukaci studentů se specifickými poruchami učení odlišného jazykového či kulturního zázemí. 6. Získané poruchy lexie, grafie, ortografie a kalkulie. Důsledky získaných poruch učení v adolescenci a dospělosti na oblast emotivity, chování, pragmatiky komunikace a sociální interakce. Interdisciplinární přístup.
|
-
Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada.
-
KREJČOVÁ, Lenka. KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: Psychologické souvislosti. Grada, 2019, 1 online zdroj (248 stran). ISBN.
-
Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
-
Smečková, G. (2013). Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Žáčková. (2017). Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita Zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada.
|