|
Vyučující
|
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je představit hlavní cíle a obsah logopedie jako oboru a profese a organizaci logopedické péče v ČR s důrazem na postavení logopeda v poradenském týmu v edukačním, klinickém a sociálním prostředí. Dále budou studenti seznámeni s vývojem řeči a souvisejícími typy obtíží, včetně vlivů na vývoj laterality a dalších.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit hlavní cíle a obsah logopedie jako oboru a profese a organizaci logopedické péče v ČR s důrazem na postavení logopeda v poradenském týmu v edukačním, klinickém a sociálním prostředí. Dále budou studenti seznámeni s vývojem řeči a souvisejícími typy obtíží, včetně vlivů na vývoj laterality a dalších. Výukové teze: - Logopedie jako vědní obor specifika logopedické intervence. Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, stručná historie vývoje oboru, postavení logopedie v systému věd, významné osobnosti. - Organizace logopedické péče. Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů v rámci jednotlivých věkových kategorií, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy. - 10 okruhů narušení komunikační schopnosti - terminologie, základní klasifikace. - Možnosti logopedické prevence a osvěty - typy, stupně a formy logopedické prevence. - Specifika vzhledem k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti v jednotlivých věkových kategoriích. - Problematika laterality předškolním věku - vztah laterality a komunikace, zásady respektování přirozené laterality dítěte, základy diagnostiky fenotypu laterality. - Vybrané specificky zaměřené schopnosti. Terminologie, logopedická diagnostika a intervence vybraných specificky zaměřených schopností. Přesah obtíží v uvedených schopnostech do mluvního projevu, čtení a psaní. - Vývoj řeči a narušený vývoj řeči. Popis vývojových etap ontogeneze řeči a odchylek vývoje řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce. - Opožděný vývoj řeči a vývojová dysfázie. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce. - Narušení vývoje řeči u dětí s primárním zdravotním postižením či onemocněním. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce. - Získaná neurotická nemluvnost. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce. - Specificky narušený vývoj řeči. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce.
Po absolvování předmětu získá student/ka základní orientaci v otázkách týkajících se: - Logopedie jako vědního oboru a profese, specifik logopedické intervence. - Organizace logopedické péče. - Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy. - 10 okruhů narušení komunikační schopnosti - terminologie, základní klasifikace. - Možnosti logopedické prevence a osvěty - typy, stupně a formy logopedické prevence. - Problematika laterality předškolním věku. - Vybrané specificky zaměřené schopnosti a jejich přesah do osvojování akademických dovedností. - Vývoj řeči a narušený vývoj řeči. - Opožděný vývoj řeči a vývojová dysfázie. - Narušení vývoje řeči u dětí s primárním zdravotním postižením či onemocněním. - Získaná neurotická nemluvnost. - Specificky narušený vývoj řeči.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Dr. Hlavinková: - Studijní výsledky budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů. - Vědomosti studenta budou ověřovány ústní formou (kolokvium) v rozsahu přednášek a základní literatury. Dr. Mlčáková: - Účast ve výuce. - Studium z doporučené literatury. - Test z probíraných témat a základní doporučené literatury. Test je nutné zvládnout nejméně na 15 bodů z 20 bodů. - Aktivita ve výuce.
|
|
Doporučená literatura
|
|