Předmět: Metodický seminář - prevence rizikového

« Zpět
Název předmětu Metodický seminář - prevence rizikového
Kód předmětu USS/KJPRZ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle a způsobilosti: Student získává didaktické kompetence pro tematickou oblast ?prevence rizikového chování a závislostí?. Cílem je, ukotvit odbornou základnu v oblasti ?prevence rizikového chování a závislostí? a vyprofilovat nutné didakticko-metodické dovednosti pedagoga pro efektivní transformaci obsahu do edukační reality vyššího sekundárního vzdělávání. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? analyzovat a evaluovat RVP SOV s akcentem na ukotvení tématu ?prevence rizikového chování a závislostí?, ? analyzovat a evaluovat vybrané ŠVP SOV s akcentem na ukotvení tématu ?prevence rizikového chování a závislostí?. ? správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro tematickou oblast ?prevence rizikového chování a závislostí?, ? posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce tematického celku, ? definovat a používat nejužívanější výukové metody a formy výuky v tematickém celku první pomoci a aplikovat je v modelových příkladech výuky, ? analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku daného tematického celku, ? využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku tematického celku první pomoci, ? rozšířit a ukotvit odborné portfolio znalostí v oblasti ?prevence rizikového chování a závislostí?, ? identifikovat rizikové chování, analyzovat jeho podstatu a příčiny, a porozumět mu v kontextu širších sociálních, kulturních a biologických faktorů, ? analyzovat rizikové chování z hlediska jeho vlivu na jedince i na společnost jako celek, ? definovat biologické, psychologické a sociální aspekty závislosti, ? vysvětlit právní úpravu drog a návykových látek, ? popsat roli rodiny, školy a dalších institucí v prevenci závislostí, ? orientovat se v problematice sebeovládání a seberegulace v prevenci závislostí, ? připravit propracovanou metodiku výuky v oblasti prevence rizikového chování a závislostí, ve vazbě na předměty zdravotně-preventivního zaměření na středních, případně vyšších zdravotních školách. Povinná studijní literatura: BĚLÍK, Václav a SVOBODA HOFERKOVÁ, Stanislava. Prevence rizikového chování žáků z pohledu pedagogů. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. 142 stran. ISBN 978-80-7435-726-8. GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá, vydala EDUkační LABoratoř, z. s., 2017. ISBN 978-80-906082-6-9. KALINA, Kamil a kol. Klinická adiktologie. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2015. 696 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-4331-8. KOPECKÝ, Kamil a kol. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 169 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4861-9. KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René a DOBEŠOVÁ, Pavla. Riziková komunikace a seznamování českých dětí v kyberprostoru. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. 111 stran. ISBN 978-80-244-5914-1. KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1. MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-662-8 MIOVSKÝ, Michal a kol. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. První vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. 167 stran. ISBN 978-80-7422-391-4. SOBOTKOVÁ, Veronika a kol. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 147 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4042-3. TITMANOVÁ, Michaela. Prevence rizikového chování: praktická příručka pro práci se třídou. Praha: Univerzita Karlova, 2019. 232 stran. ISBN 978-80-7603-034-3.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní