|
Vyučující
|
-
Baslerová Pavlína, PaedDr.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. principy, filozofická a metodická východiska inkluzivní pedagogiky 2. vývoj vzdělávání žáků se SVP v ČR po roce 1989 v kontextu inkluzivního vzdělávání 3. poradenský systém ve školství, jeho vývoj a aktuální podoba 4. specifika vzdělávání žáků s neurovývojovými poruchami 5. specifika vzdělávání žáků s tělesným postižením 6. specifika vzdělávání žáků se smyslovým postižením 7. specifika vzdělávání žáků s NKS 8. specifika vzdělávání žáků nadaných
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s hlavními principy, filozofickými a metodickými východisky inkluzivní pedagogiky v kontextu mezinárodního i tuzemského pojetí začleňování osob s různými typy diverzity při respektování principu rovných příležitostí. Studenti se seznámí vývojem vzdělávání a poradenství v posledních 35 letech a v tomto kontextu se specifiky vzdělávání žáků se SVP v prostředí tzv. běžné školy a školy (třídy) zřízené podle §16 odst, 9. Zvláštní důraz bude kladen na modifikace vzdělávacího obsahu u žáků s jednotlivými druhy znevýhodnění a žáků s nadáním.
Student je po absolvování předmětu schopen orientace v dopadech znevýhodnění do vzdělávání, zná základní principy práce s nadanými žáky, dokáže vysvětlit klady a zápory jednotlivých forem vzdělávání.
|
|
Předpoklady
|
Student se orientuje v základních informacích o jednotlivých druzích znevýhodnění.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
1. 80% docházka 2. Projekt - Skupinová (4-5 členná skupina) prezentace v Powerpointu + případné přílohy (dle zadání vyučujícího).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Janečka, Z., Ješina, O., et al. (2007). Vybrané outdoor aktivity jinak zrakově disponovaných osob v letní přírodě. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Ješina, O. (2007). Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Ješina, O., Kudláček, M., Janečka, Z., Kukolová, P., Nekudová, B., Němcová, D., Rybová, L., & Štěrbová, D. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Válková, H. (2000). Skutečnost nebo fikce?. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vyhlídal, T., & Janečka, Z. (2012). Vstupte prosím, aneb, Společně v pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|