Předmět: Edukační přístupy k dětem s SVP 1

« Zpět
Název předmětu Edukační přístupy k dětem s SVP 1
Kód předmětu USS/KJEV2
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Katovská Renata, Mgr.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Smolíková Monika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cíle didaktiky a metodiky práce s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku - základní principy, aktuální trendy. - Edukační postupy, metody a techniky pro základní intervenci a stimulaci vývoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku obecně. - Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci intelektových a somatických poruch. - Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci poruch autistického spektra a poruch pozornosti. - Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci na senzorické typy zdravotního postižení (sluchové a zrakové) a kulturně-jazykovou diverzitu. - Využití přístrojové techniky a speciálních pomůcek v předškolním věku v rámci základní intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Motivační a stimulační pomůcky. - Alternativní a augmentativní komunikace v předškolním věku.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Osvojit si hlavní didaktické a metodické zásady, metody a základní diagnostické a intervenční techniky pro práci s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na senzorické typy zdravotního postižení a kulturně-jazykovou diverzitu. - Seznámit se s metodami prevence a osvěty a stimulace vývoje se speciálními vzdělávacími potřebami v PŠK věku u výše uvedených skupin dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - Uplatnit poznatky získané ve cvičení s ohledem na variabilitu speciálních vzdělávacích potřeb předškolních dětí. Tématické okruhy: Cíle didaktiky a metodiky práce s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku - základní principy, specifické logopedické přístupy. Aktuální trendy v porovnání se současností. Edukační postupy, metody a techniky pro základní intervenci a stimulaci vývoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku obecně. Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci na senzorické typy zdravotního postižení (sluchové a zrakové)a kulturně-jazykovou diverzitu. Využití přístrojové techniky a speciálních pomůcek v předškolním věku v rámci základní intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Motivační a stimulační pomůcky. Alternativní a augmentativní komunikace v předškolním věku.
Po ukončení předmětu budou studenti umět: - Orientovat se v systému podpůrných opatření v předškolním vzdělávání a vysvětlit jejich smysl, principy i způsoby poskytování. - Uplatňovat základní didaktické a metodické zásady, metody a postupy při práci s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. - Využívat základní diagnostické a intervenční techniky vhodné pro práci s dětmi předškolního věku se SVP. - Aplikovat postupy prevence, podpory a stimulace vývoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. - Spolupracovat v rámci interdisciplinárního týmu a reflektovat roli předškolního pedagoga v péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Předpoklady
Před zahájením výuky by měl student: - Orientovat se v běžných metodách, formách a principech předškolního vzdělávání. - Dokázat definovat pojem dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a přiřadit k němu základní typy postižení či znevýhodnění. - Znát význam pojmů integrace a inkluze v kontextu předškolního vzdělávání. - Definovat a vysvětlit role pedagoga a asistenta pedagoga v předškolním vzdělávání.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou jeho udělení je minimálně 80 % aktivní účasti na seminářích a cvičeních. V případě nižší účasti je studentovi zadán individuální úkol, který může mít formu zpracování seminární práce nebo kazuistiky.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní