| Název předmětu | Edukační přístupy k dětem s SVP 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KJEV2 |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Cíle didaktiky a metodiky práce s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku - základní principy, aktuální trendy. - Edukační postupy, metody a techniky pro základní intervenci a stimulaci vývoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku obecně. - Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci intelektových a somatických poruch. - Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci poruch autistického spektra a poruch pozornosti. - Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci na senzorické typy zdravotního postižení (sluchové a zrakové) a kulturně-jazykovou diverzitu. - Využití přístrojové techniky a speciálních pomůcek v předškolním věku v rámci základní intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Motivační a stimulační pomůcky. - Alternativní a augmentativní komunikace v předškolním věku.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Osvojit si hlavní didaktické a metodické zásady, metody a základní diagnostické a intervenční techniky pro práci s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na senzorické typy zdravotního postižení a kulturně-jazykovou diverzitu. - Seznámit se s metodami prevence a osvěty a stimulace vývoje se speciálními vzdělávacími potřebami v PŠK věku u výše uvedených skupin dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - Uplatnit poznatky získané ve cvičení s ohledem na variabilitu speciálních vzdělávacích potřeb předškolních dětí. Tématické okruhy: Cíle didaktiky a metodiky práce s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku - základní principy, specifické logopedické přístupy. Aktuální trendy v porovnání se současností. Edukační postupy, metody a techniky pro základní intervenci a stimulaci vývoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku obecně. Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci na senzorické typy zdravotního postižení (sluchové a zrakové)a kulturně-jazykovou diverzitu. Využití přístrojové techniky a speciálních pomůcek v předškolním věku v rámci základní intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Motivační a stimulační pomůcky. Alternativní a augmentativní komunikace v předškolním věku.
Po ukončení předmětu budou studenti umět: - Orientovat se v systému podpůrných opatření v předškolním vzdělávání a vysvětlit jejich smysl, principy i způsoby poskytování. - Uplatňovat základní didaktické a metodické zásady, metody a postupy při práci s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. - Využívat základní diagnostické a intervenční techniky vhodné pro práci s dětmi předškolního věku se SVP. - Aplikovat postupy prevence, podpory a stimulace vývoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. - Spolupracovat v rámci interdisciplinárního týmu a reflektovat roli předškolního pedagoga v péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. |
| Předpoklady |
|
Před zahájením výuky by měl student: - Orientovat se v běžných metodách, formách a principech předškolního vzdělávání. - Dokázat definovat pojem dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a přiřadit k němu základní typy postižení či znevýhodnění. - Znát význam pojmů integrace a inkluze v kontextu předškolního vzdělávání. - Definovat a vysvětlit role pedagoga a asistenta pedagoga v předškolním vzdělávání.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou jeho udělení je minimálně 80 % aktivní účasti na seminářích a cvičeních. V případě nižší účasti je studentovi zadán individuální úkol, který může mít formu zpracování seminární práce nebo kazuistiky. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |