Předmět: Logopedie 3

« Zpět
Název předmětu Logopedie 3
Kód předmětu USS/KGLO3
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křížkovská Petra, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cíle předmětu je hlubší vhled do problematiky symptomatických poruch řeči, neurogenních artikulačních a fatických poruch a orofaciálních poruch a poruch polykání, prevence a se zaměřením na práci speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. - Neurogenní poruchy řeči a získané fatické poruchy ve vztahu k pozici speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. Dysartrie a afázie. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy komplexní intervence. Získané poruchy čtení, psaní, počítání, apraxie. Specifika z pozice speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. Interdisciplinární spolupráce. - Poruchy polykání a orofaciální myofunkční poruchy z pozice speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie (popis nákresu postavení mluvidel) a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání - fyziologie (popis dle schématu). Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy komplexní intervence. Specifika ve vztahu k pozici speciálního pedagoga - asistenta pedagoga. Interdisciplinární spolupráce. - Symptomatické poruchy řeči 1. část Symptomatické poruchy řeči - u senzorického, mentálního a somatického postižení a neurologického onemocnění. Možnosti komplexní intervence speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta, prevence a prognóza. Specifika z pozice speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. Interdisciplinární spolupráce. - Symptomatické poruchy řeči 2. část. Symptomatické poruchy řeči u poruch autistického spektra, u psychických a neurotických poruch, u Downova syndromu a jiných vybraných syndromů - symptomatologie, základy komplexní intervence speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta,, prevence a prognóza. Specifika z pozice speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta.. Interdisciplinární spolupráce. - Symptomatické poruchy řeči 2. část. Symptomatické poruchy řeči u poruch autistického spektra, u psychických a neurotických poruch, u Downova syndromu a jiných vybraných syndromů - symptomatologie, základy komplexní intervence speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta, prevence a prognóza. Specifika z pozice speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. Interdisciplinární spolupráce. - Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Logopedické pomůcky, přístrojová a počítačová technika z věkového hlediska. Specifika z pozice speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. Interdisciplinární spolupráce. Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. - Pozice speciálního pedagoga ve školském poradenském zařízení ve vztahu k NKS - konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (se školskými, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Prevence šikany a sociálně-patologických jevů u osob s NKS (nejenom) v edukačním prostředí. - Možnosti logopedické prevence a osvěty z pozice speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. Typy, stupně a formy logopedické prevence. Současný stav a perspektivy, formy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a formám narušené komunikační schopnosti. Specifika logopedické prevence a osvěty z pozice speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta. Interdisciplinární spolupráce.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky symptomatických poruch řeči, neurogenních artikulačních a fatických poruch a orofaciálních poruch a poruch polykání, prevence a se zaměřením na práci speciálního pedagoga - asistenta pedagoga a logopedického asistenta.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- zápočet před zkouškou: aktivní účast v rozsahu 80 %, plnění individuálně zadaných úkolů včetně diskuze ve skupinách nad jednotlivými tématy, - kolokvium: znalosti budou ověřovány prostřednictvím rozpravy nad vylosovanými okruhy prokazujícími orientaci v tématu (včetně příkladů dobré a špatné praxe).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní