|
Vyučující
|
-
Šlesingrová Eliška, Mgr.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výukové teze: - Předmět a cíle logopedie - nastiňuje jeho postavení v systému věd, pojem narušená komunikační schopnost a jeho pojetí v České republice a v zahraničí. - Organizace poskytování logopedické péče v ČR a ve světě - péče v jednotlivých resortech. Důraz na působení logopedů ve školském resortu. Spolupráce speciálního pedagoga s klinickou logopedickou sférou. - Historie vývoje oboru logopedie - stručný přehled jednotlivých etap se vztahem k aktuálnímu pojetí. Počátek institucionální logopedické péče. Vztah k vývoji speciální pedagogiky. - Klasifikace narušené komunikační schopnosti - stručná charakteristika hlavních okruhů a typů, včetně terminologie. Specifika jednotlivých věkových kategorií. - Základní přehled symptomatologie vybraných forem narušené komunikační schopnosti ve starším školním věku, v adolescenci a v dospělosti. Specifika jednotlivých věkových kategorií. - Základy logopedické diagnostiky s akcentací problematiky poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. - Základy logopedické intervence v oblasti poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. - Základní přehled o typech využití alternativní a augmentativní komunikace. Charakteristika hlavních metodik a postupů u osob se symptomatickými poruchami řeči a s kombinovaným postižením. - Logopedické přístroje, didaktické a technické pomůcky, využití počítačového softwaru v diagnostice a intervence narušené komunikační schopnosti ve starším školním věku, v adolescenci a v dospělosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem je přiblížit posluchačům základy předmětu logopedie jako samostatné vědecké disciplíny, studijního oboru a profese se zaměřením na jednotlivé resorty. Po absolvování předmětu bude student schopen definovat cíle logopedie, základní typy narušené komunikační schopnosti orientovat se v základech organizace logopedické péče v České republice a v základní komparaci se zahraničním pojetím.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: - Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast ve výuce v rozsahu min. 80%. Kolokvium: - Znalosti budou ověřovány prostřednictvím odborné rozpravy nad analýzou konkrétních příkladů prokazujících orientaci v tématu a krátkým ústním vyzkoušením.
|
|
Doporučená literatura
|
|