Předmět: Logopedie

« Zpět
Název předmětu Logopedie
Kód předmětu USS/KGLGP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlesingrová Eliška, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výukové teze: - Předmět a cíle logopedie - nastiňuje jeho postavení v systému věd, pojem narušená komunikační schopnost a jeho pojetí v České republice a v zahraničí. - Organizace poskytování logopedické péče v ČR a ve světě - péče v jednotlivých resortech. Důraz na působení logopedů ve školském resortu. Spolupráce speciálního pedagoga s klinickou logopedickou sférou. - Historie vývoje oboru logopedie - stručný přehled jednotlivých etap se vztahem k aktuálnímu pojetí. Počátek institucionální logopedické péče. Vztah k vývoji speciální pedagogiky. - Klasifikace narušené komunikační schopnosti - stručná charakteristika hlavních okruhů a typů, včetně terminologie. Specifika jednotlivých věkových kategorií. - Základní přehled symptomatologie vybraných forem narušené komunikační schopnosti ve starším školním věku, v adolescenci a v dospělosti. Specifika jednotlivých věkových kategorií. - Základy logopedické diagnostiky s akcentací problematiky poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. - Základy logopedické intervence v oblasti poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. - Základní přehled o typech využití alternativní a augmentativní komunikace. Charakteristika hlavních metodik a postupů u osob se symptomatickými poruchami řeči a s kombinovaným postižením. - Logopedické přístroje, didaktické a technické pomůcky, využití počítačového softwaru v diagnostice a intervence narušené komunikační schopnosti ve starším školním věku, v adolescenci a v dospělosti.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem je přiblížit posluchačům základy předmětu logopedie jako samostatné vědecké disciplíny, studijního oboru a profese se zaměřením na jednotlivé resorty. Po absolvování předmětu bude student schopen definovat cíle logopedie, základní typy narušené komunikační schopnosti orientovat se v základech organizace logopedické péče v České republice a v základní komparaci se zahraničním pojetím.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: - Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast ve výuce v rozsahu min. 80%. Kolokvium: - Znalosti budou ověřovány prostřednictvím odborné rozpravy nad analýzou konkrétních příkladů prokazujících orientaci v tématu a krátkým ústním vyzkoušením.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní