| Název předmětu | Etopedie |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KGETP |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je předložit posluchačům základní teoretické vymezení oboru, jeho koncepce a pojetí v etických, legislativních i historických souvislostech v ČR a zahraničí. ? Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie. ? Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. ? Rodina jako rizikový faktor vzniku problémového chování dítěte, ústavní a ochranná výchova, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže ? Poruchy chování klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. ? Hypekinetické poruchy klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. ? Typy rizikového a problémového chování. ? Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, příčiny, prevence, projevy, intervenční programy, specifika romské rodiny a romského dítěte v kontextu školního vzdělávání a předškolní přípravy. ? Syndrom CAN týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání příčiny, projevy, diagnostika, možnosti intervence, ochrana a prevence. ? Emoční poruchy a jiné psychické poruchy. ? Prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, programy specifické a nespecifické primární prevence. Povinná literatura: HAIDT, J. (2013). Morálka lidské mysli: proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Praha: Dybbuk. ISBN 978-80-7438-090-7. HUTYROVÁ, M. (2019). Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1523-3. MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J. a kol. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze. ISBN 978-80-7422-391-4. Doporučená literatura: RE, A. M., CAPODIECI, A. (2020). Understanding ADHD: a guide to symptoms, management and treatment. London: Routledge, Taylor & Francis Group. Understanding atypical development. ISBN 978-0-367-19324-9. RŮŽIČKA, M., PASTIERIKOVÁ, L., SMOLÍKOVÁ, M., FIALOVÁ, K., BASLEROVÁ, P. (2020). Speciální pedagog a další aktéři školního poradenského pracoviště ve společném vzdělávání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-5704-8.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů. The condition for awarding credit is at least 80% active participation in seminars/exercises. - Study results (ability to connect theory and practice) will be verified through the completion of individually assigned tasks. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |