Cílem disciplíny je seznámit studenty s problematikou poruch autistického spektra, hlavně, co se týče základní charakteristiky osob s PAS a možnostech vzdělávání jedinců s PAS. Po jeho ukončení by měl být student schopen: ? charakterizovat autismus, jedince s PAS a jeho projevy; ? popsat poruchy příbuzné autismu; ? získat přehled o možnostech výchovy a vzdělávání osob s PAS, o podpůrných opatřeních, které mohou žáci s PAS využít; ? orientovat se v dalších přístupech, které je možné v edukačním procesu využít. Výukové teze: ? Terminologické východiska problematiky PAS ? Etiologie a etiopatogeneze PAS ? Symptomatologie PAS (kvalitativní narušení v oblasti komunikace, kvalitativní narušení v oblasti sociální interakce, kvalitativní narušení oblasti imaginace a stereotypní projevy, nespecifické projevy autismu) ? Specifika komunikace a využití alternativních a augmentativních forem komunikace u jedinců s PAS ? Specifika sexuality osob s PAS ? Klasifikace PAS (dle MKN-10, DSM-V, další druhy klasifikací) ? Edukační systém u osob s PAS v ČR (preprimární, primární, sekundární, terciární a celoživotní vzdělávání) ? Podpůrná opatření jako forma podpory u žáků s PAS ? Poradenský servis určen osobám s PAS a její rodinám v resortu MŠMT ČR ? Specifika výchovy a vzdělávání osob s PAS ? Možnosti vzdělávání a intervence v našich podmínkách i v zahraničí ? Nácvik přípravy strukturovaného učení (tvorba procesuálních schémat) Povinná literatura: ATTWOOD, T. (2005) Aspergerův syndrom. Praha: Portál.208 s.ISBN 80-7178-979-8. CÉVAVOVÁ, L. (2008) Základní principy Son Rise Programu [online]. Dostupné z: <http://www.srpterapeut.cz/son-rise-program/zakladni-principy>. ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálně vzdělávacích potřeb, část II. (diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra). 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3054-6. ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. et al. (2007) Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 248 s. ISBN 978-80-7367-319-2. ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. (2008) Strukturované učení. Praha: Portál. 408 s. ISBN 978-80-7367-475-5. DOHERTY-SNEDDON, G. (2005) Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál. 208 s. ISBN 80-7367-043-7.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|