|
Vyučující
|
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- aktivní práce s hlasem; - ukotvené intonační dovednosti; - teoretický přehled hlasové výchovy, hlasová hygiena v muzikoterapeutické praxi; - prohloubení improvizačních dovedností; - ukotvení správné pěvecké a dechové techniky; - přehled alternativních hlasových technik a jejich praktická aplikace; - zpěv individuálně, v malé i velké skupině; - vokální aktivity a hry, - kontaktní písně vzhledem k cílovým skupinám.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Metody práce se zvukem
|
|
Výstupy z učení
|
Studentům budou představeny základy hlasové výchovy a práce s hlasem v kontextu muzikoterapeutického působení. Studenti si v průběhu výuky vytvoří také repertoáry písní pro různé terapeutické situace a různé skupiny specifických potřeb. Naučí se používat některé specifické muzikoterapeutické postupy, např. kontaktní písně, a seznámí se se specifiky hlasového projevu u osob s těžkým stupněm narušení komunikační schopnosti, např. těžké dysartrie, afázie, dysfázie atd.
Student získá způsobilost k: - technicky správnému, intonačně ukotvenému pěveckému projevu; - aktivnímu, bezpečnému a znějícímu hlasovému působení v muzikoterapeutické praxi; - ke komponování písní v muzikoterapii vzhledem k potřebě cílové skupiny.
|
|
Předpoklady
|
- znalost základní práce s hlasem a zvukem - základní intonační dovednosti - základní znalosti uplatnění hudebního materiálu v praxi a hudebně naukového učiva
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Pro úspěšné absolvování kurzu se předpokládá pravidelná účast na výuce a aktivní zapojení do hlasových cvičení a praktických úkolů. Studenti budou průběžně reflektovat svůj hlasový rozvoj a vytvářet vlastní repertoár písní použitelných v muzikoterapeutické praxi. Součástí kurzu je také samostatné cvičení mimo přímou výuku, které přispívá k upevnění hlasových dovedností. Hodnocení je založeno na kombinaci docházky, aktivity, kvality vypracovaných úkolů a prezentace vybraného repertoáru. - Pravidelná účast na výuce (min. 80 %). - Aktivní zapojení do cvičení a diskusí. - Průběžná reflexe vlastního hlasového rozvoje. - Vytvoření a prezentace repertoáru písní pro terapeutické využití. - Samostatná hlasová cvičení mimo výuku. - Hodnocení: kolokvium (splnil/nesplnil).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Austin, D. (2009). The theory and practice of vocal psychotherapy: Songs of the self.. Jessica Kingsley Publishers.
-
Franěk, Marek. (2005). Hudební psychologie, Karolinum, Praha 2005. Praha.
-
Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
-
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
-
Tichá, A. (2005). Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál.
-
Uherek, M. (1990). Zpíváme ve sboru.. Praha: SPN.
-
Vydrová, J. Hlasová terapie. Tobiáš. 2017.
-
Zenkl, L. (2003). ABC hudební nauky. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon.
-
ZENKL, L. (1990). ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1990.. Praha.
|