Cíle: Předmět navazuje na teoretické základy i metodiky, se kterými se student seznámil v rámci předmětů Somatopedie 1 a Somatopedie 2. Předmět se specializuje na oblast speciálněpedagogické intervence u osob s omezením hybnosti dospělého věku. Představuje teoretické zázemí i specializované postupy u této populace. Mezi základní cíle předmětu patří vymezit didaktické a metodické postupy edukace osob s omezením hybnosti, podat přehled forem a specifik edukačního procesu u této skupiny osob a představit diagnostické, edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané v rámci práce speciálního pedagoga (somatopeda). Témata: " Koncepce poradenské péče u dětí s omezením hybnosti, práce speciálního pedagoga (somatopeda) v poradenských zařízeních a speciálněpedagogická diagnostika osob s omezením hybnosti. " Edukace osob s omezením hybnosti a její možnosti v rezortu školství a sociálních služeb (edukace v rámci inkluzivních trendů, legislativa a kurikulární dokumenty, edukační formy, metody, prostředky a procesy). " Edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané u osob s omezením hybnosti (bazální stimulace, strukturované učení, Snoezelen, polohování a přesuny, využití kreativních prostředků při edukaci, alternativní a augmentativní komunikace, behaviorálně orientované postupy atd.). " Problematika vztahu a interakčního procesu mezi speciálním pedagogem a osobami s omezením hybnosti (modely interakce, problémy v interakci a způsoby jejich kompenzace, vývoje dlouhodobého vztahu mezi osobou s omezením hybnosti a speciálním pedagogem atd.).
|