Předmět: Inkluzivní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní pedagogika
Kód předmětu USS/JINP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
Obsah předmětu
1. principy, filozofická a metodická východiska inkluzivní pedagogiky 2. vývoj vzdělávání žáků se SVP v ČR po roce 1989 v kontextu inkluzivního vzdělávání 3. poradenský systém ve školství, jeho vývoj a aktuální podoba 4. specifika vzdělávání žáků s neurovývojovými poruchami 5. specifika vzdělávání žáků s tělesným postižením 6. specifika vzdělávání žáků se smyslovým postižením 7. specifika vzdělávání žáků s NKS 8. specifika vzdělávání žáků nadaných

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení studentů s hlavními principy, filozofickými a metodickými východisky inkluzivní pedagogiky v kontextu mezinárodního i tuzemského pojetí začleňování osob s různými typy diverzity při respektování principu rovných příležitostí. Studenti se seznámí vývojem vzdělávání a poradenství v posledních 35 letech a v tomto kontextu se specifiky vzdělávání žáků se SVP v prostředí tzv. běžné školy a školy (třídy) zřízené podle §16 odst, 9. Zvláštní důraz bude kladen na modifikace vzdělávacího obsahu u žáků s jednotlivými druhy znevýhodnění a žáků s nadáním.
Student je po absolvování předmětu schopen orientace v dopadech znevýhodnění do vzdělávání, zná základní principy práce s nadanými žáky, dokáže vysvětlit klady a zápory jednotlivých forem vzdělávání.
Předpoklady
Student se orientuje v základních informacích o jednotlivých druzích znevýhodnění.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

1. 80% docházka 2. Projekt - Skupinová (4-5 členná skupina) prezentace v Powerpointu + případné přílohy (dle zadání vyučujícího).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2024) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní