| Název předmětu | Vícenásobné zdravotní postižení |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/IVPO |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. Výukové teze: ? Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. ? Teorie kombinovaného postižení, syndrom ? Diagnostické přístupy ? Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. ? Pomáhající profese a jejich úloha. Syndrom vyhoření a úloha supervize. ? Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. ? Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. ? Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. ? Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. ? Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. Specifické rysy úpravy prostředí pro intervenci a poradenství u osob s KV ve speciální pedagogice. Povinná literatura: HÁJKOVÁ, V. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o. s., 2009, 160 s. ISBN 978-80-904464-0-3. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí. 2. vyd.Praha: Triton, 2001. 173 s. ISBN 80-7254-192-7. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci, 2005.140s. ISBN 80-244-1154-7. OPATŘILOVÁ, D. (2013). Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (1. vydání). Masarykova univerzita. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 148 s. ISBN 978-80-210-3819-6. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s DMO. 1. vyd.Brno: Masarykova univerzita, 2003. 52 s. ISBN 80-210-3242-1. Doporučená literatura: PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. 180 s. ISBN 978-80-7315-157-7. VÁGNEROVÁ, M.Patopsychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2004. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
- Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. - Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů v seminářích. - Závěrečné ověření znalostí písemným testem s minimální 75% úspěšností. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |